Paradijsjes op aarde - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Koen en Linda - WaarBenJij.nu Paradijsjes op aarde - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Koen en Linda - WaarBenJij.nu

Paradijsjes op aarde

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Koen en Linda

17 April 2012 | Maleisië, Sepilok

Het is zo grappig om te ervaren hoe verschillend de landen omgaan met het toerisme. Zo pakken ze in Vietnam letterlijk je geld en bezittingen af (als je niet op let). In Cambodja zijn ze daar te lief voor maar daar zijn wel lijntjes gespannen (op toeristische plaatsen)want voorbij deze lijntjes mogen ze de toeristen niet lastig vallen of spullen verkopen. Laos is nog meer zoekende naar de juiste benadering, daar lijkt het soms wel de plaatselijke markt, wie het hardst met de meest opvallende stem roept die verkoopt het meeste, kies je toch voor de stille buurvrouw dan zie je de teleurstelling. Hier hebben ze echt nog elke bron van inkomsten nodig waar ze in Thailand vrede hebben met nee, wetende dat er wel een volgende toerist komt die iets van ze koopt.

De Thaise eilanden Ko Tao en Ko Samui waren echt paradijsjes, hagelwitte stranden en azuur blauwe zeeën. Meer woorden heb ik er niet voor nodig. In Krabi ( stadje op vasteland) hebben we een mangrove route gelopen totdat op de terugweg een stel agressieve apen onze weg blokkeerden. Koen zou ze wel even wegjagen, dus hij gooide een stok met als gevolg dat ze hun tanden lieten zien. Nou Koen was er voorbij maar ik durfde echt niet meer dus zo’n 30 min. later eindelijk hulp gehaald, wat een opluchting. Verder hebben we hier een boottocht gedaan naar de eilanden rondom Ko Phi Phi Don waarna we naar de lagoon zijn geweest waar The Beach (Leonardo Dicaprio) is opgenomen. Daar heb je aan de ene zijde van het witte zand prachtige groene natuur en aan de andere zijde helblauw water. We hebben gesnorkeld en ook de set van Finding Nemo gezien. Dit was voor mij over-duidelijk het mooiste boottripje wat ik ooit in mijn leven heb gemaakt. De volgende dag zijn we gaan kajakken tussen de karstbergen van kalksteen en door grotten, super mooi maar na de dag van gisteren een kleine tegenvaller wat de trip zelf betreft. De laatste dag hebben we gescheiden doorgebracht, Koen al duikende op de lokale eilanden en ik in het zwembad van een ander hotel. De volgende dag hadden we weer een flinke reis voor de boeg, een helse 4 uur in de minivan (achterin, bovenop de wielkassen) met een scheurende chauffeur die van links naar rechts vloog. Nou goed die hadden we overleefd om vervolgens afgezet te worden op een nogal verrassende plek in Hat Yai nl. midden op het plaats delict van de bomaanslagen van 31 maart. We waren uiteraard op de hoogte hiervan maar hoe is het mogelijk dat uitgerekend onze busmaatschappij in dat gebied gevestigd is en dus nog steeds mensen vervoerd. We liepen zonder dat we het in de gaten hadden dus midden in het afgezette gebied met gele linten en uitgebrande auto’s. Het heeft in Nederland ook in de krant gestaan maar alles in totaal heeft deze aanslag, die overigens de zwaarste uit de geschiedenis van Zuid-Thailand bleek te zijn, 14 levens geëist en 416 gewonden. Het gaat hier om een conflict wat al jarenlang speelt. Ik wilde dit toch even kwijt, niet om jullie bezorgd te maken maar omdat het toch realiteit is en deel van onze reis dus hoort het in het verslag. Vanaf deze plek vertrok dus onze bus en kwamen we 11 uur later in Kuala Lumpur (Maleisië) aan.

Kuala Lumpur is geweldig, we hebben hier zoveel gezien: o.a. de Petronas Twin Towers, het park, Chinatown, Little India, the sky tower en ’s werelds grootse vogelpark, waar de vogels vrij rond vliegen/lopen. Nou hier heb ik me onder laten spetteren door een nep ooievaar om vervolgens ook nog eens aangezien te worden voor een lekker hapje, dus een ooievaarsbeet in mijn been. Op naar Borneo het eiland aan de andere kant. Eenmaal daar aangekomen werden we onaangenaam verrast door de enorme prijzen voor een tripje. Zo was er nergens een dag tripje te vinden voor onder de 100 € p/p, wat dan ook nog eens een dagtripje zou zijn vol met activiteiten die we niet wilde. Dat gebeurt overal, om de lange reistijd op een trip te onderbreken wordt een bezoek gebracht aan weet ik wat voor boerderij, je kunt het zo gek niet verzinnen of ze hebben het, in alle landen (Allerlei soorten houtbewerking, katoenplantages, palm olie plantages, aardewerk/potten fabrieken etc.). En dan was er nog Mount. Kinabalu, de berg die we eigenlijk wilde beklimmen maar daar vroegen ze 250 € p/p voor. Uiteindelijk hebben we 2 dagtrips geboekt die min of meer op maat gemaakt zijn voor wat wij wilden, uiteraard nog steeds heel duur maar we zijn hier niet voor niets. Aangezien die gids nog meer klanten had moesten we onszelf de komende 8 dagen nog op een andere manier zien te vermaken. Daarvoor hadden we een auto gehuurd, om niet afhankelijk te zijn van het openbaar vervoer en dat kostte gelukkig weer helemaal niets, voor 156 € een autootje voor 8 dagen en een liter benzine kostte ons 0,50 €. Tot zover is deze trip met de auto alles behalve toeristisch, overal waar we komen worden we bekeken, nagezwaaid, begroet en ga zo maar door. Sabah is echt nog heel puur en ontoeristisch, op enkele plekken na. Als eerste zijn we naar de Tip of Borneo gereden (het meest noordelijke punt van Maleisië). We hadden hier vele toeristen verwacht maar we waren min of meer alleen. Ook op de omringende stranden, welke misschien nog wel mooier waren dan die van Thailand waren we alleen. Heerlijk wat een rust. Dit was anders bij het orang-oetang rehabilitation centre, één van de weinige plekken op aarde waar orang-oetangs leven. Dit centrum vangt apen op en zorgt ervoor dat ze weer in het wild kunnen leven, het is een groot regenwoud waar een voedsel platform is gemaakt waar de apen naar toe kunnen komen als ze willen, dit is de enige plek waar mensen de apen kunnen bekijken. We hoorden van andere mensen dat de kans klein was dat we echt een orang-oetang zouden zien. Nou wij hebben ze gezien, fantastische beesten. Het voedselplatform was zo’n 15 mtr van het mensenplatform maar nadat iedereen de hoop min of meer had opgegeven kwam daar die kleine mensenaap recht op mij af. Nog geen meter afstand, wat een scheetje. Uiteraard was dit geen gezonde toestand dus werd de aap al snel weggeleid. Apen die teruggezet moeten worden in de natuur moeten natuurlijk niet te veel in aanraking komen met mensen. Na deze geweldige ervaring hebben we nog een wandeltocht door het regenwoud gedaan.

We hebben de auto nog 3 dagen waarin we weer naar Kota Kinabalu rijden. Onderweg willen we toch nog even bij het Kinabalu park gaan kijken of we Mount Kinabalu niet goedkoper kunnen beklimmen, anders doen we een jungle trek of relaxen we wat in de hot springs daar. Daarna hebben we onze tours, en vervolgens vliegen we terug naar het vasteland. We gaan dan nog naar Singapore en daarna zie ik eindelijk ons pap en mam weer na 5,5 maand. Wat heb ik (en Koen ook) daar zin in! Samen Australië verkennen voor 4 weken. En eindelijk afscheid nemen van de rijst en noodles.

p.s. vergeet de filmpjes niet te kijken. En omdat wij zo nieuwsgierig zijn naar wie onze verhalen leest willen we iedereen vragen, die dit lees zijn of haar naam achter te laten. Dankjewel

• 17 April 2012 - 12:58

Esther En Jordi:

Wat een ervaring weer. Mooie foto,s en weer veel meegemaakt wat hebben jullie het toch goed. Apen kunnen heel vals worden dus snap linda helemaal dat ze er niet meer langs ging. Fijn om jullie mam en pap bijna weer te zien na zo,n lange tijd. Geniet er samen maar van. En dat zal smullen worden maaltijden zonder rijst....
    Dikke knuf en kus

• 17 April 2012 - 13:45

Ingrid En Gerard:

ja wat valt er nog te zeggen, de verhalen en foto's spreken voor zich, super luitjes, en binnenkort paps en mams. we hopen dat jullie daar met zijn viertjes een super tijd hebben. Knuf van ons X

• 17 April 2012 - 13:56

Jeanne En Michel:

Wat hebben jullie al veel gezien en meegemaak,moet een geweldige ervaring zijn.
    Wat een lekker zonnetje, het is hier nog geen 10 graden.
    Geniet van wat je te wachten staat.

• 17 April 2012 - 14:13

Vul Hier Je Naam In::

Vul hier je reactie in...

• 17 April 2012 - 14:23

Harry, Maria En Teun:

Hoi Linda en Koen, een reactie op jullie verzoek! Wij lezen je verslagen altijd en ik moet zeggen dat je een goede en prettige schrijfstijl hebt. Uiteraard ook verrassende avonturen waar jullie later nog vaak aan terug zullen denken. Geniet nog maar lekker samen en je kunt de dagen alvast af gaan tellen dat je ons An en Har weer gaat zien. Groetjes en xxx-jes van ons.

• 17 April 2012 - 14:56

Tessa:

Ik val ook weer in herhaling, maar het klinkt weer geweldig allemaal en wat een mooie foto's weer!
    Geniet van jullie tijd in Australie met Harrie en Annie!
    xxx

• 17 April 2012 - 15:21

Mama :

he schattekes.....ik tel de dagen af nu.....het grote avontuur tegemoet, wat had ik graag maleisie ook gezien, maar ja....zie toch liever JULLIE !!!!

de foto's zijn prachtig , net als jullie teksten....een genot om te lezen ...ben trots op jullie..!!

dikke knuffel mama.....

• 17 April 2012 - 15:41

Toos & Hans ___/)___:

Leuk weer, hoe je jouw waarneming kunt omschrijven: humoristisch, onderhoudend en begrijpelijk. Het brengt de foto's tot leven en wij genieten weer heerlijk met jullie mee. Thuis achter de geraniums zullen er inderdaad geen bomaanslagen plaatsvinden. Vertrouw er maar op dat het jullie ook niet overkomt, maar je krijgt zo wel het beeld dat voor sommigen 'medemensen' een mensenleven helaas niet echt belangrijk is. Als wij die prachtige foto's zien zijn we ook weer terug in St. Vincent en Dominica (witte stranden, regenwouden en bergen), alleen daarom is het bijhouden van jullie reis voor ons al de moeite waard. Komende tijd dus weer in de westerse wereld (zeg je dat trouwens van Australië?). Hoop dat Harrie en Annie er net zo van zullen genieten als jullie.

• 17 April 2012 - 16:15

Gerard:

Hei Koen en Linda,

Jullie moeten toch wel geweldig afzien tijdens jullie rondrit. Ik heb bijna medelijden met jullie.
    Niet echt natuurlijk, ik zie en lees dat alles goed met jullie gaat en dat jullie genieten dat is het belangrijkste van alles. Ik had verteld dat ik niet zou reageren maar op jullie verzoek dan toch maar.
    Geniet nog maar verder en doe paps en mams de groeten en tot het volgende verslag.

• 17 April 2012 - 16:41

Cindy & Sander:

We laten misschien niet elke keer een berichtje achter maar we zijn trouwe volgers, dus vooral door blijven schrijven die verhalen ;)... En foto's maken natuurlijk, want die zien er elke keer schitterend uit en zorgen ervoor dat we ons helemaal in kunnen leven in jullie avontuur!

• 17 April 2012 - 16:51

Robbie En Anouk:

Heey koen en linda,

Super gaaf wat jullie allemaal gezien en gedaan hebben!
    Ook erg mooie foto`s van de zee,dieren enz.
    Igg worden we er een beetje jaloers van haha..
    Veel plezier nog en tot op skype,

groetjes xxx robbie en anouk.

• 17 April 2012 - 17:24

Carmen:

Weer super leuk om jullie avonturen te lezen.
    Volgende week hebben wij hier meivakantie, misschien dat we een tijdstip kunnen afspreken om te skypen!?

x Carmen

• 17 April 2012 - 17:43

Inge:

Wat een mooie foto's en video's! Het is heel leuk om zo de reis met jullie mee te maken. Geniet er maar van!

Liefs, Inge

• 17 April 2012 - 17:46

Bert:

Linda en Koen. Door al die foto's en filmpjes lijkt het net alsof ik ook weer op vakantie ben. Dat zal later op jullie reis nog erger worden als je DownUnder bent. Ik blijf jullie zeker volgen.
    Blijf ervan genieten !
    groetjes

• 17 April 2012 - 17:56

Yvonne Van Helvoort:

Hi Koen en Linda,

wat weer een geweldige verhalen. Wij zijn in Borneo ook naar het orang oetan bos geweest. Ik kreeg er toch wel een beetje toeristisch gevoel bij maar wel geweldig om ze van zo dicht bij te zien.

Wij zijn daar ook naar Bako NP geweest hier kun je de neusapen zien die ze de nederlanders noemen.

Geniet er van en we kijken weer uit naar het volgende verslag!!

Groetjes Yvonne

• 17 April 2012 - 18:22

Rene En Anne:

hey travelers als ik jullie was zou ik daar veel km maken.want de benzine hier kost €1.79.hihi
    jullie zijn nu al bijna een half jaar weg en de verhalen blijven nog steeds heel vet.
    En dan heb je nog een half jaar te gaan het is niet eerlijk;)
    maar toch nog super veel plezier daar in het verre oosten en we blijven jullie verhalen mooi volgen
    gr rene en anne

• 17 April 2012 - 18:28

Chiel, Ingrid & Lies:

Dag (schoon)broer en 'schoonzus' en oom en tante,
    Dat het geweldig is wat jullie mee maken is herder...pfff maar bang voor apen:)
    haha, leuk om te lezen!
    Ik kan me ontzettend voorstellen dat die rijst je helemaal de neusgaten uit komt.
    Geniet lekker nog even van de 'rust' en veel plezier met je paps en mams,

kus van ons drietjes!!

• 17 April 2012 - 20:53

Rene En Anne:

ik heb nu ook de foto's gezien. die oerang oetang lijkt wel een beetje op jos hihi gr ikke

• 18 April 2012 - 06:25

Mischa:

Weer een mooi verhaal! Geniet er nog lekker van, maar dit alles lezende zit dat wel goed!

Groetjes,

Mischa

• 18 April 2012 - 11:19

Sjakie:

Bonjorno!
    Dit verhaal over Maleisië doet me toch wel echt een beetje zeer hoor!! Haha! Stinkend jaloers ben ik gewoon!! Ja dat was ik inderdaad even vergeten dat het best duur is. Wij hebben ook bijna een paar uur zitten onderhandelen in zo'n touroperator hokje over de prijs, geen idee wat we hebben betaald uiteindelijk maar ik weet wel dat tijdens elke stap die ik zette op die berg dacht: jeetje en dit kost me ook nog zoveel geld ook! Dat detail was ik alleen gelukkig vergeten...Niet zo fijn voor jullie natuurlijk! Solly...Ik hoop dat jullie toch nog iets kunnen regelen t is wel een vette ervaring achteraf geweest.
    Nog bedankt voor de foto's. Vet hotel wel he? Waarom zijn jullie niet gaan zwemmen? Dat valt echt niemand op hoor! Kom je nog in KL? Anders gewoon doen! Ik heb nog gechecked voor Singapore maar hij is inmiddels weer overgeplaatst naar India, daar komt hij ook eigenlijk vandaan.
    Veel plezier nog samen maar dat gaat jullie eigenlijk te goed af! (Je hebt t toch wel met italiaans accent gelezen he!) xx sjakie

• 18 April 2012 - 14:09

Steffi:

Nou bij deze mijn naam dan....
    En nog bedankt voor de verjaardagskaart!! Was er heel blij mee, ondanks de niet zo complimenteuse tekst en de jaloersmakende foto op de voorkant, haha!!! Maar hij was wel goed aangekomen!!!
    Veel plezier nog!!
    Xx

• 18 April 2012 - 14:56

Fem:

Hey Lin en Koen,
    Het is voor mij zo onwerkelijk dat jullie al bijna een half jaar weg zijn en elke dag weer een unieke/ nieuwe ervaring is.
    Fantastisch de verhalen en foto's! Ik volg ze op de voet...
    Bij ons is de competitie weer begonnen...wel ff wennen dat de zaterdag nu niet doorgaat : (
    Maar gelukkig hoor ik van de mannen, dat een mix team toch leuker is ; )
    Liefs Fem

• 18 April 2012 - 17:57

Rob:

Omdat Steffi en ik voort langs elkaar heen leven, hier een reactie van mij apart :-)! Het ziet er allemaal echt super uit tot jaloersmakend aan toe... Jullie zijn nog niet eens op de helft en al zoveel mooie dingen gezien. Hoop jullie over drie maandjes te treffen tijdens onze vakantie. Veel plezier nog en tot wederziens. Gr. Je (schoon)broertje

• 18 April 2012 - 21:14

Don & Claudia:

Hey Koen en Linda, we volgen zeker alle verhalen! Super om te lezen en te zien wat jullie allemaal ervaren. Veel plezier tijdens de tweede helft!

• 19 April 2012 - 07:27

Harm En Krissy:

Zo gaaf allemaal! Er is geen verslag wat we gemist hebben hoor! Geniet! Het is zo bijzonder!

• 19 April 2012 - 18:27

Bernadette:

Hoi Koen en Linda,

Ik probeer altijd even te reageren. Dus nu zeker, op jullie verzoek!
    Super leuk om jullie verhalen weer te lezen. Wat een geweldige foto's trouwens! Wees daar maar heel zuinig op! En ik heb de filmpjes ook bekeken. Ik word er erg jaloers van.... Wij moeten nog 1 ochtendje werken en dan hebben we meivakantie. Een beetje lekker weer zou wel fijn zijn dan, maar waarschijnlijk gaat het gewoon regenen en heel hard waaien! Net als de afgelopen week... Het lijkt wel of we herfstvakantie krijgen ;) Geniet nog maar heeeeeeel erg van het lekkere weer en de leuke dingen op jullie reis!!

Liefs Bernadette

• 20 April 2012 - 11:11

Lucie:

Hoi Linda en Koen, wederom een prachtig verhaal met mooie foto's en filmpjes. Geweldig!!! Ik kijk weer vol verwachting uit naar het volgende verslag.

• 20 April 2012 - 18:37

Hanneke En De Kids:

Natuurlijk lezen wij jullie verhaaltje ook. Alleen niet altijd direct.
    Het is geweldig om elke keer weer jullie belevenissen te lezen.

Dikke Kus
    Hanneke Maud en Daan

• 21 April 2012 - 10:08

Frank En Tanja:

hoi linda en koen!

wat zijn jullie daar aan het genieten! en wij maar hard werken hier in nederland, er moet verschil zijn he! ;') erg leuk die filpmjes,en de fot,o,s en het verhaal erbij!
    spreek je hopelijk binnekort weer een keer op skype :). Super leuk dat je binnenkort jullie pa en ma ziet~!

groetjes xxx

• 21 April 2012 - 10:46

Tiny En Maria:

Linda en Koen.
    Ook wij lezen jullie verhalen met veel plezier en vol verwachting wat jullie nu allemaal meemaken.
    Heel veel fun in Australie en ze wachten weer op de verhalen.

Groeten uit Mariaheide

• 23 April 2012 - 06:13

Gilbert En Janneke:

Ook wij lezen jullie verhalen elke keer. Super wat jullie allemaal meemaken. Heel veel plezier nog.

• 23 April 2012 - 11:45

Rob En Loes:

Lieverds!!

We hebben laatst al een deel van dit gave reisverslag gehoord via skype!! Wat is het toch heerlijk om jullie zo te zien genieten en wat een geweldige dingen maken jullie mee.
    De Oerang Oetang, WAUW!! Zon, zee, strand, HEERLIJK! Hier zitten we al zo'n 2 maanden in de regen.

Linda en Koen geniet heel erg van het moment dat eindelijk komen gaat: jullie pap en mam op bezoek! Hier was je 3 maanden geleden al volop mee bezig. Eindelijk he?!

Dikke kus voor jullie,
    Loes en Rob.

• 23 April 2012 - 15:35

Corrie En Hans:

Nou, nou, wat een leuk verhaal weer en wat een mooie foto's. Geen heimwee naar ons kouwe kikkerlandje denk ik. We zijn toch wel wat jaloers. Wat een belevenissen maken jullie mee. Geniet ervan en schrijf ze op. Wij genieten dan mee.
    Groeten uit Veghel
    Corrie en Hans

• 23 April 2012 - 17:40

Willy En Johan:

Super die verhalen en mooie foto,s en de video opnames.
    Lees ze altijd met plezier. Wat een belevenissen allemaal.
    Wij wachten weer met spanning op het volgende bericht
    Groetjes

• 24 April 2012 - 12:35

Jan:

Tjongejonge....wat een verhalen weer. Kan me nauwelijks voorstellen dat jullie al zo lang vakantie hebben en ervaringen op blijven doen.
    Het is daar genieten lees ik wel.

Afgelopen zaterdag had ik jullie pap nog gesproken en hij begon meteen over de reis die hij naar jullie gaat maken binnenkort.

Veel plezier nog en op naar het volgende verhaal!

Gr. x

• 26 April 2012 - 07:49

Dees:

Linnie!

Ik pakte laatst het boek dat ik van jou in Australie heb gehad, en zat even je verhaaltje erin te lezen die je erin had gezet voor mij...
    Nice memories :) Ik ben er zuinig op...

xx

• 26 April 2012 - 08:07

Jasmijn:

Hoi Koen en Linda,

Wat een leuk reisverslag om te lezen! Wat een pracht foto's. Heerlijk hoor. Dat doen jullie beter dan Martijn en ik!

Groetjes uit Nijmegen

• 27 April 2012 - 10:30

Roel Van Oirschot:

Hoi Linda en Koen,

Jullie zijn goed bezig! Heerlijk om jullie te volgen!

Groetjes Roel

• 27 April 2012 - 16:29

Matthijs:

Ha Lin en Koen,
    Heimwee ga je niet krijgen als je jullie verhalen en fotos voorbij zien komen. Wat een lekker vooruitzicht zeg, azie gehad en nu naar het lekkere westerse australie. IK WIL OOK!!. Hier in Nederland is de lente tot nu toe Crap. Maandag gaan we lekker koninginnedag vieren, en dan op naar de bruiloft van Harm en Krissy en natuurlijk het EK.

Heel veel plezier nog!

Matthijs

• 28 April 2012 - 06:15

Lies:

Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ko phi phi superrrrrrr vet!! Dat is hèt paradijs op aarde!!!!
    Je schrijft altijd hele boeiende verhalen Lin, erg leuk om te lezen!
    Heel veel plezier met jullie pap&mam!!! Xxx lies

• 28 April 2012 - 08:36

Hannie..:

Ha koen en linda,
    Prachtige verhalen, en super foto s ben een beetje jaloers als ik jullie zo op dat strand zie zitten. En nog iets liever een beet van een ooievaar, als dat hij jullie iets anders gebracht had. Geniet ervan straks in australië met jullie pap en man. Xx hannie en johan.

• 30 April 2012 - 17:52

Hans En Bets:

We lezen met veel plezier jullie reisverslag en merken dat jullie met volle teugen genieten van jullie reis. Geniet van alles wat er nog komen gaar. Groeten .

• 03 Mei 2012 - 13:03

Adrie En Lieke:

Nu ook jullie laatste verhaal gelezen... Die foto's... zucht! Fijn om ons te verplaatsen in jullie belevenissen terwijl het hier in April (!) 10 graden is en veel regent en waait! Geniet, geniet, geniet..want de tijd gaat snel! Dikke kus van ons

• 20 Mei 2012 - 09:52

Jos & Leonie:

even bijgelezen, we liepen een beetje achter. Maar blij dat we de verhalen gelezen hebben en ook de foto's zijn weer super! Veel plezier verder! liefs en x Jos en Leonie

• 22 Mei 2012 - 14:49

Anne V. :

Prachtige foto's. Die papegaai en pauw. WAUW! Daarnaast staan jullie er wederom ook weer goed op hoor. ;) X