Peru, Argentinie en Brazilie - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Koen en Linda - WaarBenJij.nu Peru, Argentinie en Brazilie - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Koen en Linda - WaarBenJij.nu

Peru, Argentinie en Brazilie

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Koen en Linda

18 Oktober 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

Het kite surfen, ja, waar zal ik beginnen. Er werd ons verteld dat we gemiddeld zo’n 6 a 8 uur les nodig hadden dus met dat gemiddelde in mijn hoofd lag voor mij de lat op 6 uur om het te leren. De eerste dag van 2 uur les bestond uit het oefenen op land met verschillende vliegers en eindigde voor ons beide met een enorme vlieger, voor Koen 9 meter en voor mij een 8 meter lange vlieger. Dag 2 bestond naast les op het land ook uit les in het water. Koen was er al snel klaar om het water in te gaan, ik volgde later. Het ging vooral om het controleren van de kite, het maken van de juiste bewegingen van de kite en het in de zee lopen met de kite en je mee laten trekken door de kite. Goed Koen was duidelijk sneller één met de vlieger dan ik, ik vond het best eng want Jezus wat is dat ding krachtig zeg, je komt makkelijk los van de grond of wordt meegetrokken. Dan erbij ik ben geen held in de zee en zeker niet met golven en zout water. Dus de moed zakte iets verder in mijn schoenen waar Koen steeds enthousiaster werd. Dag 3 bestond vooral uit les in het water waarvan ik 1 poging heb gedaan om met board en kite de zee in te gaan en Koen meerdere maar zonder succes. Nou de 6 uur zat erop en ik baalde als een stekker want ik kon het niet, shit het had toch makkelijk in 6 uur moeten lukken. Na een avondje overleg toch besloten om nog een keer te gaan. We gingen naar een ander strand voor goede wind, de golven waren enorm, tot mijn grote angst want je moet je voorstellen dat je met een vlieger van 8 meter aan je lijf de zee in loopt en ook nog een soort van surfboard bij je hebt, dan moet je door die golven heen lopen en als je even de controle over je kite verliest dan sleept hij je meteen mee en krijg je heel veel zout binnen, tot kokhalzen toe. Nou goed het was alles of niets en daar ging ik na nog wat goede tips van mijn leraar, ik lag klaar in de zee, had mijn kite onder controle, deed mijn board aan mijn voeten, verplaatste mijn kite zodat hij mij uit het water zou trekken en ik stond. Mega blij en vol adrenaline had ik eindelijk de spirit en de drive gevonden om door te gaan. De rest bestond eigenlijk alleen nog maar uit vallen en opstaan. Koen heeft ook gestaan maar een minder bevredigend gevoel. Hij was duidelijk beter met de controle van de kite waar ik duidelijk beter was met de controle van mezelf op het bord, waardoor het beter mogelijk was voor mij om op te staan. Al met al een super gave sport maar het kost wel nog wat meer uurtjes om het echt goed te kunnen, wie weet vraag ik in Nederland wel een vlieger voor mijn verjaardag. Na nog wat dagen strand en gezellige borrel avondjes met een stelletje uit België wat we van de Galapagos kenden was het weer tijd om te gaan, helaas. Een busrit van 17 uur naar Lima, een overnachting om bij te tanken en vervolgens een volgende reis van zo’n 12 uur in totaal om in Buenos Aires aan te komen via Chili met uiteraard een comfortabele aansluiting van 4,5 uur wachten op het vliegveld ertussen.

We hadden hoge verwachtingen van Buenos Aires mede door verhalen van anderen. Het blijft natuurlijk een grote stad maar B.A. heeft toch net iets meer karakter en sfeer dan anderen grote steden. We hebben natuurlijk een dag gewinkeld, verschillende wijken bezocht met elk een eigen karakter (oud, modern, kleurrijk), een Argentijnse steak gegeten (waar we al maanden naar uit keken), de begraafplaats van Evita ( First lady Argentinië) bezocht en voor de rest vooral genoten van het heerlijke weer. Het meest interessante vonden wij toch wel de begraafplaats, zo’n mooie hebben we nog nooit gezien, waarschijnlijk ook alleen voor mensen van rijke komaf. Het was net een dorp met stenen die meer op huisjes leken waarin dan een kist stond w. Zo’n dorp waar alle overledenen bij elkaar wonen en ’s avonds weer tot leven komen en gezellig bij elkaar zijn. Verder vonden we de sfeer en de uitstraling van de wijk: La Boca ook fantastisch. Alle kleurrijke huisjes die daar staan zijn gemaakt van hout en golfplaten. Het is de traditionele woonplaats van de arbeiders, immigranten uit Italië en dus is het net of je in Italië op een terrasje zit met veel gezelligheid, eten en drinken, muziek en de tango. Verder staat in deze wijk ook het Boca Junior voetbalstadion, 1 van de populairste voetbalclubs van Argentinië. (grappig feitje: ze werden het maar niet eens over de clubkleuren en besloten dus de kleuren over te nemen van de eerste boot die aanmeerde in de haven, dit was een Zweedse boot dus werden de clubkleuren blauw geel, nee niet blauw geel uit Veghel). De reis ging weer verder wat voor ons weer een lange busreis betekende, 17 uur in totaal. De duurste bus gedurende onze hele reis 100 € p/p, dat deed wel even pijn en dus heb ik de champagne die voorbij kwam maar wel genomen ook al wilde ik hem niet echt.

We verbleven in een stadje wat aan de grens lag Puerto Iguazu, van hieruit konden we naar de watervallen gaan. We hebben hier een hele dag gespendeerd en verschillende prachtige watervallen bekeken, echt zo mooi, zo veel, zo groot en zo krachtig. 2 dagen later bekeken we dezelfde watervallen vanuit de Braziliaanse kant. Waar je in Argentinië van dichtbij de watervallen kon bewonderen had je in Brazilië een beter uitzicht over het grote geheel. Diezelfde middag nog zijn we even een uurtje gaan shoppen in Paraguay, zo ben je in 3 dagen in 3 verschillende landen geweest, toch grappig.

En met onze komst in Brazilië verruilen we ook ons ontwikkelde Spaanse talent in voor het Portugees. Koen (zo hoffelijk als hij is) was inmiddels al in staat om zowel voor hem als voor mij eten te bestellen. Zo zei hij keurig ‘para mi un filete de lomo, y para hoy un pasta bolognesa’ en dan dat gezicht heel trots totdat ik vertelde dat hoy vandaag betekende i.p.v. haar.

Morgen vliegen we naar de grote wereldstad, Rio de Janeiro, we zijn heel benieuwd en we hebben er zin in. Daarna sluiten we onze reis af met een 2 weekse vakantie aan het strand in een luxer hotel. En omdat onze reis nog niet ten einde is, hier voor jullie de volgende opdracht: de volgende woorden mogen niet benoemd worden in jullie reactie: laatste, einde, weken, Nederland, regen, koud en winterjas.

Mischa:

Dat is jammer, vlieg ik morgen net van Rio terug naar Sao Paulo en dan door naar Amsterdam. Anders hadden we mooi op Copacobana een glaasje Succo di Limoa, en jullie waarschijnlijk iets sterkers, kunnen drinken.

Klinkt wel weer geweldig allemaal, al is kite surfen in 6 uur onder de knie hebben toch echt wel heel erg optimistisch hoor!

Have fun, het is hier in Rio voornamelijk warm, zonnig en lekker. Je hebt er zelfs geen zomerjas nodig ;-)

Cheers,

Mischa

Cheers,

Mischa

Mischa:

Je merkt het al, internet in Brazilie is niet altijd top. Staat er zomaar ineens twee keer een reactie op :-( Sorry...

• 18 Oktober 2012 - 07:44

Vai:

Hé Lin en Koen!

Dat kitesurfen lijkt me ook gaaf zeg!! En lin ik heb nog wel een deltavlieger dus als je nog eens wilt vliegeren :-) alleen kom je daarmee niet van de grond ben ik bang!! Veel plezier in t volgende deel van jullie reis!! X Vai

• 18 Oktober 2012 - 08:57

David:

Het is nat in België ( geen verboden woorden gebruikt :-) enjoy rio. Het is een superstad. Groetjes van ons beide

• 18 Oktober 2012 - 09:41

Matthijs:

Ziet er super stoer uit dat kite surfen, heerlijk die adrenaline stoten. Veel plezier in Rio, en ga maar alvast een balletje slaan zodat je klaar bent voor de competitie.

X

• 18 Oktober 2012 - 10:17

Cindy:

Hej Linda en Koen,
    Jullie avonturen klinken weer super, ik ben jaloers. Geniet van Rio en 2 weekjes relaxen!
    Liefs Cindy

• 18 Oktober 2012 - 10:23

Jacqueline:

Wat n vet belevenissen weer met mooie foto's!!
    Hmm... hagelslag, kaas, bitterballen, stamppotje, openhaardje, 30 seconds, risk, irritatiekwab, rosebiertjes, keuze uit een hele kledingkast ;-)...Maar eerst nog even genieten, daar zijn jullie inmiddels wel professionals in geworden. Ik zal vaak aan jullie denken als jullie lekker op het strand liggen de komende 2 weken. Heerlijk man! Groetjes jacq x

• 18 Oktober 2012 - 11:28

Esther Jordi En Diego:

Hey lin en koen. Wat geweldig allemaal weer en super mooie foto,s. 2nweekjes strand heerlijk relexen goed eten en nog heel veel genieten van elkaar het weer en de rust. Diego kijkt ernaar uit om zijn avontuurlijke nicht en neef te zien. Kus vanuit de paardenhei

• 18 Oktober 2012 - 12:58

Tessy:

Nog ff lekker genieten daar in rio en on the beach. Hier vandaag gewoon tropische temperaturen! 20 graden! Dus geen ......jas nodig. Dikke kus jos, tessy en lot

• 18 Oktober 2012 - 14:33

Maura:

Nou heel plezier en blijf daar lekker genieten van de de ondergaande zon met een tequila sunrise, margarita's, mojito's, rum mixen en wat er nog meer aan versnaperingen zijn. Geniet van van het grote niets doen....... succes ermee...

• 18 Oktober 2012 - 17:36

Toos En Hans ___/}___:

Hoi Linda en Koen,

Stelletje levensgenieters! BA en Rio hopen we nog eens met ons bootje aan te doen. Zo te zien erg de moeite waard. Is het er veilig? Waarschijnlijk net als de grote steden hier: niet in het donker op de verkeerde plaatsen zijn.
    Nou, laatste loodjes. Dan wordt het voor ons ook weer afzien: geen live verslagen meer! snif.

Groetjes

• 18 Oktober 2012 - 22:34

Rene En Anne:

hey koen en linda jullie kunnen zo een boek schrijven met al die mooie verhalen. Echt allemaal super.
    En voor de opdracht: het laatste wekeneinde is het in nederland regenachtig en koud dus je kan hier goed
    een winterjas aan.
    (ik denk niet dat ik geslaagd ben of wel;p )

• 19 Oktober 2012 - 09:04

Tanja:

het kite surfen , echt iets voor jou lin! en dan vooral het stukje van niet opgeven maar gewoon doorgaan:-P totdat t je lukt!;-) heel veel plz samen in rio! lgeniet van jullie luxe vakantie.
    hier wordt t vandaag 18tot 23 graden:-). xxxxx

• 19 Oktober 2012 - 15:17

Fem:

Hey Koen en Lin,
    Geniet nog van de laatste twee weken, want het einde is al in zicht.
    Op naar Nederland, waar het regent, koud is en je je regenjas weer nodig zult hebben.
    Sorry, je vroeg erom... : )
    Maar het valt best meer hoor. Dit weekend wordt het hier tussen de 20-25 graden.
    Veel plezier!!!
    Liefs Fem

• 19 Oktober 2012 - 20:08

Willy:

Wat gaaf dat kite surfen, maar het zal inderdaad niet makkelijk zijn dit onder de knie te krijgen. Weer mooie verhalen en prachtige foto,s van jullie. We zien jullie heel graag weer in levende lijven. Dus tot zoooooooo
    Groetjes

• 20 Oktober 2012 - 12:49

Lucie:

Hoi Linda en Koen,
    Opnieuw een prachtig verhaal. Wel moeilijk de verboden woorden weg te laten, het is nu eenmaal een feit dat ........... Daarom houd ik het maar kort. Veel plezier nog.

• 20 Oktober 2012 - 13:25

Tiny En Maria:

Weer gewelldig, zoals jullie dit allemaal beleven.
    Mooie foto's en weer een boeiend verhaal.

Groeten vanuit Mariaheide.

• 20 Oktober 2012 - 16:31

Sander:

Tegen je zin in een glaasje champagne vanwege de kosten.... Je mag dan al een tijdje de wereld rond gaan, je afkomst heb je nog niet verloochend ;)... Have fun nog op jullie tweeweekse 'vakantie'! Daar zullen jullie wel aan toe zijn naar al dat harde 'werken' ;)

• 20 Oktober 2012 - 18:08

Robbie En Anouk :

Hè zusje en zwager

De leuke dingen die jullie mee maken houden maar niet op.
    Dat kite surfen had ik Robbie binnen 4uur geleerd maar daar kunnen jullie niks aan doen is een gave.
    Kijken jullie al een beetje uit naar de terug reis of nog niet mee bezig
    Ik zal het maar doen, want na een jaar te zijn weg geweest gaan wij er vanuit dat jullie goed zijn uitgerust.
    Dat wil zeggen jullie kunnen straks voor ons pap weer eens poetsen koken hond uitlaten tuin onderhouden enz enz.
    Maar maak je niet druk jullie kunnen de taken verdelen
    Daarbij komt dat je jullie zomerjas daar kunnen laten want het is hier herfst.
    Geniet nog van jullie laatste dagen tot snel
    Groeten Robbie en Anouk x x x

• 22 Oktober 2012 - 07:57

Kris:

Wat een prachtig uitzicht zeg, bij die watervallen! Kreeg met een weer zo'n naar gevoel van jaloezie haha... De herfstvakantie zit er hier weer op en na een weekje heerlijk luieren en spelen met Teun, gaan we woensdag weer aan de slag! Dus ik zou zeggen geniet heerlijk van het prachtige weer daar, blauwe zee, een wit strandje, lekkere drankjes en de zon.

Sorry hoor, maar kan echt niet wachten tot je weer terug bent! Kan ik je eindelijk aan onze Teun voorstellen. Aan hem merk ik steeds hoe lang je ook alweer weg bent. Teun wordt over 4 weken alweer (jaja) 1 jaar!

Dikke x

• 25 Oktober 2012 - 00:03

Piet-Tiny:

Hoi Koen en Linda,

We wensen jullie behouden vaart.
    Met 'n hersenpan vol herinneringen,zoveel culturen mogen ontmoeten,dat neemt niemand jullie meer af.
    Het was geweldig hoe jullie (Linda) ons telkens weer hebt laten meereizen. We hebben erg genoten.

Houdoe en bedankt,
    Piet-Tiny

• 25 Oktober 2012 - 15:10

Tessa:

Geniet nog lekker van jullie strandvakantie!! Nog twee weekjes en dan zitten we weer gezellig samen aan de rosebiertjes na een waarschijnlijk geweldig potje tennis :-)
    Xxxx

• 26 Oktober 2012 - 10:39

Loes En Rob:

Querido Koen y Linda,
    El final del viaje está a la vista. Si todo va bien debería ser capaz de leer este texto después de practicar la lengua española en los últimos meses. Sin embargo, diez días y puede darle la bienvenida de nuevo en nuestro país poco frío. Aquí está este fin de semana la resistencia del reloj, lo que significa que el clima es frío, oscuro y lluvioso será. Pero un trootst, tiene la calidez, la amabilidad y el sol todos nosotros de vuelta a su alrededor colgante. Ese invierno no es realmente necesario, pero por lo demás es un desperdicio de compra.

Geniet nog ff 1,5 week van de luxe, rust, cultuur, warmte, elkaar en dan zien we elkaar weer snel in Nederland.

Dikke kus Loes en Rob

• 29 Oktober 2012 - 21:17

Hannieh:

weer genoten van je mooie verhaal!
    Geniet er nog ff van.
    Tot snel.
    Groetjes jo han lies.

• 31 Oktober 2012 - 11:07

Carmen :

hé linda en koen,
    Lig nu ziek op bed dus alle tijd om jullie n berichtje te sturen!
    (is zeker net te vroeg om ziek te zijn of niet? :P)
    Het ziet er weer allemaal erg gaaf uit. En als jij al schrik hebt bij n sport linda, wil dat wel wat zeggen!
    Ben benieuwd naar wat jullie favoriete plek is geweest... maar voor nu: geniet er nog even volop van en wij en de kids zouden het super vinden als je straks langs komt om te vertellen!
    liefs Carmen

• 03 November 2012 - 17:35

Robbert En Miranda:

Hallo,

Het blijft genieten om jullie foto's te kijken en verhalen te lezen. Ongelooflijk hoe snel een jaar voorbij gaat.
    We wensen jullie nog een fijne strandvakantie en een hele goede reis terug !

Tot snel weer.

Groetjes van ons

• 04 November 2012 - 11:15

Jan:

Hee lin en koen,
    Dat kite surfen lijkt me ook super leuk, maar het klinkt en lijkt me ook niet gemakkelijk! 6 uur was dan ook wel een vrij hoog streven lijkt me.
    Jullie zitten op dit moment op jullie luxe resort waar ik toch wel erg jaloers op ben. De zomerjas kunnen jullie iig in de kast laten hangen!
    Tot snel!
    X