Brazilië the end - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Koen en Linda - WaarBenJij.nu Brazilië the end - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Koen en Linda - WaarBenJij.nu

Brazilië the end

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Koen en Linda

03 November 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

Na een binnenlands vluchtje op Rio de Janeiro aangekomen, daar nog een taxi gepakt die langer was dan we hadden verwacht, waarna we in het district van de Copacabana waren. We hadden hier voor een dorm kamer gekozen, omdat het hostel aanbod niet fantastisch was en dat wat er was was dus een gedeelde kamer met stapelbedden. Nou goed dat hadden we al vaker gedaan. Ons hostel lag min of meer naast een favela maar dat wist ik alleen omdat ze het zeiden ik had het niet gemerkt en het was allemaal redelijk veilig. Na onze eerste nacht op onze pamper bedden werden we beide al vroeg wakker, reden hiervan natuurlijk de kamergenoten. Al de matrassen waren in plastic verpakt, om bedbugs te voorkomen. Met als gevolg dat het lijkt of je een grote pamper aanhebt, elke keer als je beweegt of jezelf omdraait hoor je dat gekraak van plastic als een baby pamper, verschrikkelijk. Maar goed wij eruit, ontbeten en op pad. Helaas hing er een grote grijze deken over de stad, eentje die al het mooie lelijk maakte, het strand was maar een strand en de Christ redeemer was niet zichtbaar. Die dag hebben we voor een goedkope optie gekozen om toch een goed uitzicht te verkrijgen over de stad bij een legerbasis. Vanuit een fort konden we over de Copacabana uitkijken, best mooi toch wel, maar daarna wat konden we gaan doen? Genoeg natuurlijk maar niet met dit weer dus zijn we naar Ipanema Beach gegaan om mensen te bekijken. Het strand van zien en gezien worden, het was niet heel druk maar wat ze zeiden klopte als een bus. Hele korte zwembroekjes voor mannen, niet onaardig al zeg ik het zelf. Vrouwen in alle soorten en maten, geen bikini is te klein, zelfs niet voor de grootste billen en dan bedoel ik echt grote billen vol met cellulitis. Maar nergens zie je een vrouw topless, hele fotoshoots werden genomen op het strand van vrouwen die de top niet bereikt hadden maar volgens manlief toch wel talent hadden, 10 verschillende bikini’s aan voor elke foto een andere. Wat hebben we gelachen en dan heel professioneel omkleden in de handdoek die manlief als een paskamertje vasthield en dan zo af en toe kijken of niemand iets ziet om vervolgens weer omgetoverd vol zelfvertrouwen te verschijnen voor de volgende pose. Goed een leuke dag gehad dus.
De volgende dag was het weer beter en was er uitzicht dus gingen we met de bus naar de Christ Redeemer, waar het heel druk was en we dus 2,5 uur moesten wachten tot we met het treintje omhoog konden voor het immens grote Christus beeld. Eenmaal boven een invasie van mensen, tot mijn grote frustratie, het was heet en overal stond wel iemand een foto te maken of raar te doen om een foto te kunnen maken. Verschrikkelijk die mensenmassa maar goed alles bekeken en het uitzicht nogmaals goed in ons opgenomen voordat we weer naar beneden gingen met de trein. Uiteindelijk heeft het ons dus een hele dag gekost en konden we verder niet veel meer doen dan nog even op de Copacabana genieten van de mensen en de enorme golven. De dag erna vertrokken we al naar Buzios, voor onze strandvakantie. Die avond spraken we af met een Ned. stelletje wat we al 2 keer eerder hebben gezien, hebben we gezellig wat gegeten en gedronken en een complete bibliotheek aan boeken in ontvangst genomen. De dagen erna hebben we lekker genoten van verschillende stranden en het zwembad bij ons hotel.
Het was natuurlijk geen all-in resort helaas maar de standaard lag hoger dan de meeste hostels en het bed was goed. Het was hier waar wij ons record uitslapen hebben kunnen zetten na 11 maanden en 3 weken, op 10.50 uur, het lijkt wel of de wereld nergens stil is behalve thuis.
Nou hoe dan ook we hadden lang genoeg genoten van het weer en we hadden ergens nog het gevoel dat we uit Rio niet hadden kunnen halen wat erin zat en dus besloten we om toch nog terug te gaan. 2 nachten geannuleerd waardoor we er nog 3 overhielden voor Rio de Janeiro.

Rio take two blijft een verhaaltje voor live thuis want we moeten het zelf nog meemaken vandaar. We gaan even over op iets anders, nl. de reis en alles wat erbij komt kijken.

Het lijkt namelijk of al die mooie plekken steeds ineens voor onze neus liggen maar helaas is dat niet het geval. Het heeft ons heel wat kruim en energie gekost om ergens te geraken. En om jullie een beeld te geven, hieronder de statistieken
Aantal bereisde landen:
17 = India, China, Hong Kong, Vietnam, Cambodja, Thailand, Laos, Maleisië, Singapore, Australië, Nieuw-Zeeland, Chili, Bolivia, Peru, Ecuador, Argentinië en Brazilië.

We hebben in 99 verschillende bedden van hostels en hotels geslapen, daarbij ook nog eens 49 nachten op verschillende campings geslapen dus in totaal op 148 verschillende plekken geslapen.
We hebben 343 uur in de bus gezeten en dat is exclusief de taxi ritten van en naar allerlei bestemmingen en exclusief de bus uren die we hebben doorgebracht in georganiseerde tours.
Daarbij komen nog eens 187 uren in de trein, 41 uur op de boot, 17 uur achterop de motor, 24 uur reizen in onze gehuurde auto(tje), 123 uur rijden in de campers en 70,5 uur in het vliegtuig ook exclusief de wacht uren op het vliegveld vooraf en tijdens connectie vluchten.
Dit alles bij elkaar opgeteld is 805,5 uur reizen!
Anders gezegd: we hebben in de 360 dagen die we hebben gereisd 33,5 dag, ruim een maand fulltime (24 uur) besteedt aan het enkel en alleen verplaatsen van onszelf of terwijl reizen. Voor een wereldreis van 12 maanden verlies je dus ruim een maand aan reizen, grappig toch.

Verder vonden wij het ook heel grappig om steeds van het thuisfront te horen dat er thuis zo weinig veranderde. Dat zijn we dus eens in de gaten gaan houden omdat wij het idee hadden dat er wel degelijk veel veranderde binnen onze kringen. Hieronder dus ook de statistieken weergegeven van veranderde situaties binnen onze naaste vrienden/familie kringen. En omdat ook wij zijn veranderd gedurende onze reis zijn de statistieken daarvan te zien bij de foto’s, getransformeerd van Uber toerist naar relaxte reiziger en weer terug naar onszelf.

Er zijn 13 zwangere of inmiddels bevallen vrouwen bij. Dat geeft je echt het gevoel dat je oud wordt. Verder zijn er 10 stellen verhuisd of hebben een aankoop van een nieuw huis gedaan.
En zijn er 2 getrouwden stellen bij en is er 1 nieuwe ontstane relatie. Nou toch best veel veranderd, de komende tijd zal in het teken staan van verlate kraamvisites.

En dan zijn er nog een paar dingen over de mensen die we hebben ontmoet tijdens het reizen.
Onvoorstelbaar wat er allemaal op deze aardbol rondloopt en hoe verschillend volkeren zijn. En hoe mensen zich bepaalde eigenschappen hebben eigen gemaakt en waarbij wij onszelf vaak afvroegen waarom?
Zoals wij Nederlanders als gierig worden omschreven zouden wij de Indiërs egoïstisch noemen en
de Chinezen luidruchtig. Zijn de Vietnamezen chagrijnig (naar toeristen) en de Cambodjaanse heel lief. De Australiërs zijn het meest relaxte en behulpzame volk, zij worden sterk beconcurreerd door de Nieuw-Zeelanders. Dan hebben we nog de Zuid-Amerikanen, weer een heel ander slag volk. Allemaal heel aardig en behulpzaam, mits je erom vraagt. Maar de Brazilianen toch wel een tikje arrogant hoor. En ja het moet gezegd worden de Ecuadorianen toch wel de grootste boevenkoppen. Dat waren toch wel de meest opvallende dingen, uiteraard in onze beleving.
Maar we hebben natuurlijk niet alleen lokale mensen ontmoet ook vele anderen reizigers, waarmee we veel verhalen hebben uitgewisseld, plezier hebben gehad en de mooiste plekken van de wereld mee hebben gedeeld. 24 uur per dag, 360 dagen lang waren we bij elkaar en we vinden elkaar nog steeds heel leuk.

Wij genieten nog even van onze laatste dingen in Rio, een favela bezoekje en nog wat bezichtigingen om vervolgens af te sluiten op de Copacabana onder het genot van een drankje om onze reis af te sluiten. Onvoorstelbaar, het zit erop en dat is heel dubbel. Ontzettend blij om onze vrienden en familie weer te zien maar aan de andere kant, wat moeten we veel gaan missen, vooral onze vrijheid en de schoonheid van de natuur en wereld. Hoe dan ook, iedereen ontzettend bedankt voor jullie altijd leuke reacties, ik weet dat een aantal van jullie ongetwijfeld vaak hebben gedacht ‘wat moet ik toch schrijven’ of ‘stuur ik niet altijd hetzelfde’ maar het was zo leuk voor ons om te lezen, soms waren het net even die woorden die ons extra deden beseffen hoe enorm we moesten blijven genieten of juist dingen van ons af moesten zetten. Super bedankt en tot heel snel allemaal.

• 03 November 2012 - 23:06

Tessa:

Hey!
    Wauw, wat een statistieken zeg!! En wat moet het inderdaad een gek gevoel zijn dat die ontzettend gave reis nu ten einde komt en dat jullie weer naar huis gaan....nou wij hebben in ieder geval genoten van jullie geweldige verhalen en kijken uit naar jullie thuiskomst!! Goede terugreis alvast en tot snel!! Xxx Tes

• 04 November 2012 - 00:25

Mama:

Lieverds....wat een boeiend verhaal weer...en alles zo perfect bijgehouden, heel leuk om te lezen, wij staan daar niet zo bij stil....wat jullie buiten het genieten allemaal extra meemaken of je het leuk vind of niet....het hoort erbij

wij kijken er naar uit schatteke om jullie weer te knuffelen...tot heel snel...dikke kus Mama

• 04 November 2012 - 00:26

Kirsten En Dennis:

Fijn om te horen dat wij er aan hebben bijgedragen dat jullie je nu wat ouder voelen. Haha. Leuke statistieken. Hoeveel foto's hebben jullie gemaakt?
    Goede terug reis en tot snel xx
    Kirsten, Dennis en Quinn

• 04 November 2012 - 06:42

Esther:

Zo er is indedaad wel heel veel veranderd in ned. Wat een cijfers zeg dus als je een jaar wilt rond trekken moet je eigenlijk 13 maanden gaan. En wat een leuke foto,s weer ben benieuwd hoeveel jullie die in totaal hebben. Wij hebben hier in ieder geval weer erg genoten van al jullie verhalen en foto,s. Dikke knuf diego esther en jordi

• 04 November 2012 - 08:09

Lisa Weber:

Het zit er weer bijna op voor jullie. Erg leuk om de statistieken te lezen, maar ook zo snel voorbij gegaan! Ik zal jullie verslagen missen! Een hele veilige reis terug! Groetjes, Lisa

• 04 November 2012 - 10:30

Ingrid:

Ja luitjes, aftellen is begonnen. Dadelijk gaan jullie aan een nieuwe toekomst beginnen, is ook weer spannend. We hebben genoten van alle verhalen en foto's,zo weten wij nu ook wat er 'bestaat ',
    Verder een hele goeie reis terug en tot gauw,

p.s. fijn dat jullie elkaar nog leuk vinden :)

groetjes van Ger en mij XXX

• 04 November 2012 - 11:11

Laura Van Hassel:

Hoi Koen en Linda,
    wat is dat jaar snel voorbij gegaan zeg...... Echt heel leuk om jullie verslagen te lezen zodat ook wij een beetje weten wat er allemaal te zien en te beleven is in de wereld :-).
    Een hele goede reis terug en tot snel!

Groetjes Laura

• 04 November 2012 - 11:34

Jan:

Hee lin en koen,
    Super leuk die statistieken. Daar krijg je inderdaad een beter beeld van over wat jullie wel niet allemaal hebben gedaan samen!
    Ik sta er dan ook niet van versteld dat jullie elkaar nog heel leuk vinden en twijfel er ook niet aan dat dit in de toekomst anders zal zijn. Misschien dat koen daarvoor een cadeautje kan halen (bijvoorbeeld zo'n bikini zoals beschreven in je verhaal ;)
    Nu komt het toch wel echt dicht bij...ik zou zeggen geniet ook nog van de laatste dagen daar en (probeer) nog niet teveel aan hier te denken maar aan al het moois bij jullie die laatste dagen!
    Verder wens ik je veel succes met de 2 dagen competitievoorbereiding die je straks hebt ;)
    We zien elkaar snel!
    X

• 04 November 2012 - 12:00

Willy:

Wat super, dat jullie alles zo goed bijgehouden hebben. Leuk om te lezen, dat jullie blij waren met onze reactie,s en inderdaad ik heb weleens gedacht, wat moet ik ze allemaal vertellen. We zien elkaar binnenkort en dan zullen de verhalen wel komen. Super bedankt voor alle mooie verslagen en foto,s en video-opnames. Het was een plezier om elke keer weer iets van jullie te horen. Nu de terugreis nog. tot spoedig in Nederland.

• 04 November 2012 - 12:01

Sander:

Das serieus veel reizen zeg... Maarja, hoe kun je anders de wereld zien. Mocht je Nederland nou al snel weer beu zijn (kan me haast niet voorstellen) dan zijn er nog genoeg plekken in de wereld die jullie nog kunnen gaan zien (als ik zo eens naar de laatste foto kijk). Veel plezier nog deze week!

• 04 November 2012 - 13:49

Yonina:

Wat grappig die statistieken! En wat gaat het snel hè, zo'n jaar. Ik heb steeds weer genoten van jullie verhalen. Leuk dat jullie het thuisfront zo op de hoogte hebben gehouden. Goeie reis terug en tot snel.

• 04 November 2012 - 14:22

Mieke Van Hout:

Hallo, ik vond het erg leuk om jullie verhalen te lezen. goede terugreis en veel succes voor de toekomst in Nederland, groetjes Mieke

• 04 November 2012 - 14:28

Vai :

Tja wat moet ik nu nog schrijven....

• 04 November 2012 - 15:09

Patrick & Danielle:

Ha Koen en Linda,

Wat is een jaar toch lang, maar wat is het ook ontzettend vlug voorbij gegaan. We hebben erg genoten van jullie verhalen en foto's, maar we zien er ook erg naar uit om ze in 'real life' van jullie te zien en horen!

Alvast een hele goede reis terug en we zien elkaar snel!!

Patrick en Danielle.

• 04 November 2012 - 16:50

Rob En Loes:

Hee Koen en Linda!!

Jeetje was is dit jaar toch voorbij gevlogen en wat leuk dat we jullie eindelijk weer in het echt gaan zien!!! (Gelukkig is voor het Loes niet zo heel lang geleden, lang leve China)
    Wij hebben heel veel zin om weer leuke dingen met jullie te doen. Maar allereerst willen we super genieten van jullie gave verhalen in real life, jullie mooie bruine kleur, jullie lach weer in het echt horen en gewoon genieten om bij elkaar te zien!!

Wij hebben ontzettend genoten van jullie verhalen, foto's en het contact dat er was!
    Geniet nog van de laatste 3 (waaaah) dagen!!

Tot snel!

Dikke kus van ons.

• 04 November 2012 - 17:27

Rene En Anne:

hey koen en linda mooi hoe jullie echt alles bij hebben gehouden. Door jullie verhalen lijkt het net of wij er ook bij w
    waren. Gr en een goede terug reis

• 04 November 2012 - 17:46

Yvonne Van Helvoort:

Wat jammer dat t al t laatste verslag is. Ik heb zeker genoten van al jullie avonturen! Veilige reis verder en tot snel

• 04 November 2012 - 19:28

Ton:

Linda en Koen,
    Geweldig wat jullie allemaal meegemaakt hebben. En Linda en Koen , als jullie eens een voordracht houden (bijv. op de Wilhelminaschool op een avond), dan wil ik graag daarbij zijn... Wat een geluk dat jullie dat allemaal mogen beleven. Heerlijk. En nog een hartewens voor jullie beiden: Have a good flight!
    groetjes van Ton.

• 04 November 2012 - 19:45

Robbie En Anouk :

Heey Linda en koen,

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan..
    We zijn blij dat jullie weer terug komen, en dat alles het afgelopen jaar goed is gegaan.
    Op die ene dag in Ecuador na dan

Goeie terug reis en geniet nog van de laatste dagen.

Groetjes Xxx Robbie en anouk

• 04 November 2012 - 20:36

Toos En Hans ___/)___:

Toffe reis, leuke verslagen en prachtige foto's. We hebben er van genoten en daarvoor onze dank.
    Even een vervolg op jullie statistieken: de komende 6 maanden zal ieder gesprek beginnen met:' ben je al een beetje gewend?' In de loop van de volgende zes maanden kom je er achter dat dat jaartje weg als het ware een gat in je geheugen heeft gemaakt: verjaardagen waar je niet bij bent geweest; de gemiste kerst en nieuwjaar etc. Tenslotte blijkt dat je zelf maar ook alle anderen een jaar ouder zijn dan je eigenlijk dacht. Jet-leg gaat in een paar dagen over, maar dat geheugengat gaat nog jaren mee. Troost je want je hebt er oneindig veel waardevolle andere herinneringen voor in de plaats gekregen.

Goede thuisreis

• 04 November 2012 - 21:26

Leonie & Jos:

Hoi koen en Linda,

Super tof om te lezen dat alles nog steeds goed gaat.
    We merken dat jullie echt een leuke reis hebben gehad.
    Jullie zijn inderdaad veel aan het reizen geweest, maar tijdens het reizen hebben jullie ook veel gezien.

Tot snel! Want we hebben super zin om weer iets met jullie te gaan doen.

Gr. Leonie en jos

• 04 November 2012 - 22:33

Corrie En Hans:

Hoi Linda en Koen,
    Dank jullie voor die mooie reis rond de wereld samen met jullie. We hebben genoten van al jullie reisverhalen en foto's .
    Kei leuk en geen problemen met de verschillende tijdzones gehad.
    Geniet nog van de komende dagen en zeker tot ziens.
    Groeten
    Corrie en Hans

• 05 November 2012 - 13:37

Ingrid Lunenburg :

Hoi Linda en Koen,
    Ook wij hebben genoten van jullie verhalen en foto's
    wij wensen jullie 'n goede reis en zien elkaar vast wel weer ;n keer in het Veghelse.

groetjes Harrie en Ingrid

• 05 November 2012 - 21:28

Matthijs :

Goede reis terug en ik heb genoten van jullie reisverhalen

Matthijs

• 06 November 2012 - 17:46

Suus (hanus):

Hallo daar,
    Super verhaal weer heb weer zitten smullen. Hoe fascinerrend mensen kunnen zijn idd! Ik verbaas me er hier ook weer iedere dag over....
    Fijn om jullie binnenkort weer eens te zien want t begint nu toch wel erg lang te duren haha.
    Dat kapsel kan ik me idd nog goed herinneren doe ik nog regelmatig blijft leuk.
    Nou tot gauw ziens en een goede reis!

groetjes!

• 08 November 2012 - 12:41

Anne:

Kippenvel!
    Welkom terug in de realiteit. Hoop dat ik jullie snel mag zien! :)

• 08 November 2012 - 15:22

Hannepan:

was weer een skon verhaal, maar het wordt zo langzamerhand tijd om jullie weer live te zien!
    Goede reis terug, en tot snel.
    Johanus, hannepan en liesberde.