hiken hiken en nog eens hiken - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Koen en Linda - WaarBenJij.nu hiken hiken en nog eens hiken - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Koen en Linda - WaarBenJij.nu

hiken hiken en nog eens hiken

Blijf op de hoogte en volg Koen en Linda

08 Augustus 2012 | Peru, Arequipa

En toen waren we weer met Rob en Steffi nu alleen voor langer dan 1,5 uur. Na weer wat bij gekletst te hebben moesten we de volgende morgen vroeg op voor ons avontuur op de mountainbike. Ook wel de death road, de gevaarlijkste weg van de wereld genoemd vanwege de enorme kliffen zonder vang rail. Het was zo’n 64 km afdalen waar we begonnen op een hoogte van 4650 meter in de kou en we naar beneden fietste langs klifjes met een maximale diepte van 600 meter. Beneden aangekomen op een hoogte van zo’n 900 meter bevonden we ons ineens in de tropische jungle. Het was echt super vet, uiteraard waren er wat kleine ongelukjes gebeurd in de groep maar wij brachten het er prima vanaf. Het klinkt natuurlijk toch wel veilig maar jaarlijks sneuvelen er toch wel wat toeristen op de fiets en vooral vrachtwagenchauffeurs . Het uitzicht naar beneden was dan ook echt adembenemend angstig, zo diep en zo dichtbij.

Een dag later zijn we meteen met de bus naar Copacabana afgereisd (Bolivia) waar we een middagtour naar Isla del Sol hadden. Deze tour bestond uit 1,5 uur varen, 1 uur rondhangen op het eiland en 1,5 uur terug varen en werd geleid door gids Pablo die ons maar liefst alleen de ellenlange trap op stuurde met de tip om boven uit het stroompje te drinken met holey water waarna we dan weer naar beneden konden lopen om dan te gaan lunchen in het café zodat we daarna weer terug konden. Nou onze eerste trip vanuit Holland geregeld was dus een echte topper, gelukkig konden we er met zijn 4-en wel om lachen. Een dag later weer een busrit naar Puno waarbij we de grens overgingen naar Peru. Hier hadden we ons weer aangesloten bij een tripje met Rob en Steffi geregeld vanuit Ned. We gingen naar de floating islands aan de Peruaanse kant van het Titicacameer, dit was een 30 min. varen waarna we aankwamen bij de riet eilanden. Eilanden die de mensen maken van riet en een soort van turf en waarop zij met het gezin leven, althans dat deel van de familie wat nog niet naar de stad is verhuisd en de elektriciteit verkiest boven het vuurtje. Na deze te toeristische trip verder met de boot voor zo’n kleine 3 uur naar een ander eiland, waar we ook weer een enorme heuvel op moesten lopen om vervolgens lunch voorgeschoteld te krijgen. Na de lunch konden we nog wat handicraft bekijken, oftewel de locale bevolking sponsoren om vervolgens weer 3 uur terug te varen. Al met al een geslaagde dag maar een beetje overbodig om 6 uur te varen voor een omelet met rijst en vette friet. En we trokken weer verder, ditmaal naar Cusco waar Steffi en ik lekker een middagje hebben gewinkeld op de markt en de mannen aan het bier gingen. Hier hadden we eindelijk wat dagen rust na al het reizen op hoog tempo. Dus lekker gegeten met zijn allen en ’s avonds een bar opgezocht waarna Rob en Steffi zijn vertrokken voor hun Inca trail en wij een dag later zijn begonnen aan de onze, niet de officiële maar 1 die ons meer aansprak een combinatie met 1 dag mountainbiken, 2 dagen hiken en 1 dag Machu Pichu. De eerste dag bestond vooral uit omhoog rijden om vervolgens naar beneden te fietsen, niet zo’n goed materiaal als bij de death road en een gids die ons gewoon liet gaan maakt het desondanks voor ons toch wel super gaaf. De volgende dag bestond uit zo’n 7 uur hiken, berg op en af. Evenals de dag erna, waar we zo’n 6 uur in totaal hebben gewandeld, helaas door de stromende regen. De uitzichten onderweg waren prachtig, veel bergen. De laatste dag gingen we vroeg ons bed uit (03.45 uur) om om 05.00 uur bij de poort te staan voor de start van de klim omhoog. Zo’n 1600 traptreden gelopen in 3 kwartier midden in de nacht en daar stonden we dan om 06.00 uur bij de ingang van Machu Picchu, eenmaal binnen waren we bijna 1 van de eerste en het zag er echt geweldig uit. We hebben een 2-urige rondleiding gehad van onze gids en daarna zelf genoten, het is als een grote vallei die verborgen is tussen enorme bergen en daar tussen in ligt al dat groen en de ruines, zo prachtig! Het weer was perfect, strak blauwe lucht en we hebben er dan ook alles uitgehaald. Vanuit vele hoge pieken de Machu Picchu bekeken en er zelf door heen gewandeld. In de avond met de trein terug naar Cusco om weer tot rust te komen van de vermoeiende dagen. De volgende morgen namen we afscheid van Rob en Steffi want hun vakantie zat er alweer op.

Met de bus naar onze volgende bestemming: Arequipa van waaruit we ook weer een tour hebben geboekt samen met Katleen en David (België) die we op de Machu picchu tour hadden leren kennen. Dit maal gingen we de Colca Canyon bezoeken, deze canyon is twee keer zo diep als de Grand Canyon om je een beetje een beeld te geven van de diepte (±3400 mtr). We zijn naar de Cruz del Condor geweest. We werden om 3 uur ’s nachts opgehaald om hier om 06.00 uur ’s ochtends te kunnen zijn. Hier hebben we veel condors zien vliegen (giersoort) of eigenlijk meer zweven op de warme lucht stromen tussen de kloven van de bergen. Verder zijn we de canyon in gewandeld, lees 3 uur naar beneden wandelen op een stoffig pad vol stenen en een lekker brandend zonnetje op je gezicht. Maar een super mooi landschap tussen de bergen. Na de 1ste overnachting weer aan de wandel om vervolgens overhit aan te komen bij een oase (paradijsje) hier konden we lekker zwemmen en rusten, helaas verdween de zon te vroeg achter de berg. De laatste dag om 05.00 uur vertrokken voor de klim terug omhoog. We moesten 8 km in lengte terug lopen waarbij we in totaal een 1200 meter zouden stijgen, het was zwaar maar we deden het in 2 uur en ja ik moet het erbij zeggen: ik was de eerste vrouw op de top! Na deze prestatie zouden we een welverdiend ontbijt krijgen (ja we liepen dit alles op een banaan en een muesli reep) wat maar liefst bestond uit oude droge mik met niet smeerbare boter en voor de verandering lekkere jam. Teleurgesteld verder met de bus om nog wat plekjes te bezoeken waaronder het hoogste punt op 4910 mtr met uitzicht op 3 vulkanen, de hotsprings en een plek waar we lama’s en alpaca’s konden zien. Toen eindelijk een goede lunch gehad na 3 dagen bootcamp en dus onszelf volgestopt met groentes en vlees! En zo waren we weer terug in Arequipa waar we eindelijk al het stof en zweet af konden spoelen onder onze heerlijke koude douche, fijn joh een douche op zonnepanelen als je in het donker terug komt!

Nou wij genieten nog verder van Peru en gaan langzaam richting de kust om weer eens een strand op te zoeken. Hoe lager we komen hoe heerlijker het weer en dus ook voor ons weer echt zomer!

Omdat de website vernieuwd is moet je om alle foto's te bekijken links boven onze profielfoto op foto's klikken en dan het het huidige verhaal aanklikken. Anders krijg je alleen de eerste 20 foto's te zien

• 08 Augustus 2012 - 18:05

Esther, Jordi En Diego:

Hey lieverds

Wat een sportievelingen zijn jullie toch. Knap hoor die tochten.
    We genieten hier nog steeds van jullie verhalen en foto,s.
    Geniet ook even van de rust tussedoor he.

Dikke knuf van ons en een kus van diego en een lebber van de zwabber

• 08 Augustus 2012 - 18:14

Sophie:

Mooi hoor!! Het weer is daar een stuk beter dan hier! Hier regent het weer..
    Geniet er nog even van!

Groetjes, Sophie

• 08 Augustus 2012 - 19:33

Mama:

He mopkes....!!

Het is maar goed dat ik vantevoren niet wist dat jullie zo'n gevaarlijke fietstocht gingen maken, had denk ik slecht geslapen....jezus al die afgronden...bbbrrrrr....
    maar goed....het is weer geweldig geweest lees ik wel.....mooie foto's kleurrijk volkje daar....

nu weer samen verder linneke...jij met Koentje...ach dat zit wel goed.....

dikke kus van mij...Mama.....en doe voorzichtig...zorg goed voor jezelf !!

xxxxx

• 08 Augustus 2012 - 20:16

Ingrid:

Hoi luitjes,

Wat klinkt het toch weer allemaal saai, fietstochtjes langs ravijnen, klimmen, klauteren uuuuuuuren lopen, ach iedereen geniet op zijn/haar eigen manier hihi. Super hoor, weer leuke verhalen en mooie foto's, en nu gaan genieten van het mooie weer, misschien krijgen wij daar ook nog iets van !!
    groetjes van je Peetjes XX

• 08 Augustus 2012 - 22:52

Tanja En Frank:

Hoi sportieve mensen. Nie zo gevaarlijk doen he. Zie jullie graag weer goed thuiskomen zonder schrammen. xxx

• 09 Augustus 2012 - 00:05

Vai :

Echt veel gedaan weer zo te lezen!! Machu pichu lijkt ook echt gaaf! Uiteraard veel plezier weer de komende weken :-)

• 09 Augustus 2012 - 00:05

Vai :

• 09 Augustus 2012 - 15:58

Anne Vd Ven:

Prachtig, prachtig, prachtig!! Zo herkenbaar, zo geweldig Linda en Koen.
    Het wordt weer tijd om met jullie te lachen vind ik zo. Maaar, blijf vooral nog ff weg. Kan ik (met een brok in mijn keel) genieten van jullie mooie verhalen. XXXX

• 09 Augustus 2012 - 20:03

Matthijs:

Waaaaahhhhhh, zo'n vette foto's. Wat lijkt me dat Zuid Amerika Fantastisch zeg. Die trip met de mountainbike klinkt ook onvergetelijk.
    Wij hebben in Londen ook een fantastische tijd gehad, live bronzen medaille gezien en natuurlijk het HHH.

Het aftellen is al een beetje begonnen, alhoewel je nog wel een aantal maanden hebt, maar het klinkt nu niet zo ver meer.

X Matthijs

• 11 Augustus 2012 - 13:12

Patrick & Danielle:

Wat een ontzettend mooie foto's! Om jaloers op te worden!
    Fijn dat het weer nu beter wordt zodat jullie toch nog een zomergevoel krijgen.

Nou geniet er nog maar weer van! Voor je het weet zitten jullie onvergetelijke reis er weer op.

Liefs Patrick & Danielle

• 11 Augustus 2012 - 13:21

Fem:

Hoi Lin en Koen,
    Wederom allemaal prachtige ervaringen en belevenissen!
    Waar hebben jullie tot nu zelf het meest van genoten?
    Ook de foto's zijn weer jaloers-makend.
    Onze eerste werkweek zit er alweer op en ik ben nu alweer toe aan vakantie

• 12 Augustus 2012 - 10:02

Hans En Toos __/)__:

Hoi Linda en Koen,
    Net terug van vakantie en dan worden verrast met maar liefst twee reisverslagen. Leest weer makkelijk weg. Wat een geweldig continent dat Zuid Amerika. Jullie laten ons met de Andes als ruggengraat mee genieten van een oneindige reeks hoogtepunten. Afzien is er daarbij ook een! Bewondering hoor. Prachtige foto's en de Machu Picchu staat nu ook op ons verlanglijstje. We kijken al weer uit neer het vervolg van jullie reis.

• 15 Augustus 2012 - 10:57

Sjakie:

Yeah 2 verhalen in 1 keer! En wat een foto's niet normaal gewoon! Niet Klinkt erg vet dat mountainbiken, pff ik weet alleen niet of ik dat ooit zou durven! De website is inderdaad veranderd, normaal kun je ook lezen over hoeveel dagen je terug komt. Gelukkig kan ik zelf ook tellen... nog 'maar' 84 nachtjes. Klinkt voor ons goed hihi!

• 16 Augustus 2012 - 14:57

Jan:

Het kan niet ander dat jullie met een wereld conditie terug komen over een paar maanden!
    Wat is die foto van die Death Road fantastisch....ook vanwege het verhaal eentje om in te lijsten, maarja die hebben jullie wel meerdere!

Over een goede 2 weken ben ik ook aan de beurt :)
    Daar blijf ik jullie verhalen uiteraard ook gewoon volgen!

Gr.

• 17 Augustus 2012 - 08:37

Tessa:

Wauw, in 1 woord geweldig, wat is het mooi daar zeg!!
    Geniet lekker aan het strand, lekker even chillen! Hier is het inmiddels ook mooi weer geworden, komend weekend zelfs over de 30 graden....
    Geniet er nog van!!! Wij kijken in ieder geval al weer uit naar jullie thuiskomst!!
    xxx

• 07 September 2012 - 11:08

Adrie En Lieke:

Zo een uurtje later... zijn we weer helemaal bij met lezen :-) Schaam, schaam! De prachtige foto's laten ons echt een beetje meegenieten van jullie mega avontuur! Vooral die foto van de Death Road .... kippenvel! Al kan ik niet zeggen welk continent mij nu het mooiste lijkt... waarschijnlijk kunnen jullie ook niet kiezen? Lieve Koen en Linda, geniet lekker even van het strand, doe nog een extra bruin kleurtje op voor de Nederlandse winter, maar bovenal geniet geniet geniet! Dikke kus van ons!