Truly Malaysia - Reisverslag uit Darwin, Australië van Koen en Linda - WaarBenJij.nu Truly Malaysia - Reisverslag uit Darwin, Australië van Koen en Linda - WaarBenJij.nu

Truly Malaysia

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Koen en Linda

07 Mei 2012 | Australië, Darwin

Waar jullie van onze verhalen genieten, genieten wij van jullie reacties. Het doet ons nogmaals beseffen hoe goed we het hebben. Dus bedankt voor alle leuke reacties.

En dan blijkt het ineens toch te kunnen, YES we mogen Mt Kinabalu op, nou of die “yes” terecht was weet ik nog steeds niet. Vol goede moed vertrokken we de volgende ochtend met onze gids om 07.30 uur voor een klim van 8.6 km. We hadden een aantal checkpunten die we binnen een bepaalde tijd moesten halen. Zo fanatiek als we beide zijn hadden we maar 1 doel, het bereiken van die punten om de top te kunnen behalen, de rest zouden we daarna wel zien. De eerste 3 km moesten in 1 uur afgelegd worden, dat lukte, de volgende 2,8 km zou zwaarder worden en daar hadden we dan 1,5 uur de tijd voor. Als gekken klommen we omhoog, verstand op nul en gaan, die vermoeidheid zit tussen de oren zei ik steeds tegen mezelf, doorgaan. En daar waren we op 5,8 km alleen 15 minuten te laat, maar de ranger was niet ter plaatse dus onze gids besloot dat we wel verder konden voor het volgende checkpunt: nog 3 km in 2 uur en 15 min. maar rekening houdende met het feit dat we boven de boomgrens zaten en dus op steile stenen hellingen moesten klimmen of eigenlijk onszelf omhoog moesten trekken m.b.v. touwen, daarbij waren we op een hoogte van 3,314 meter en de ijle lucht maakte het ook niet bepaald makkelijker. We liepen tussen de wolken dus het was koud maar we gingen door en een uur later kwamen we op 7 km (3,933 mtr hoogte) daar hadden we dus relatief gezien lang over gedaan maar de moeilijkheidsgraad was ook enorm gestegen. En toen kwam daar die enorme regen nog eens bij, kortom alle omstandigheden waren slecht, we zouden de top nooit halen binnen de tijd en we zouden geen uitzicht hebben vanwege de wolken. Dus om veiligheidsredenen terug, weliswaar met een dubbel gevoel, hebben we gefaald? Nou het antwoord is “nee”. We hebben onszelf in ieder geval over de kop gelopen door in 4.25 uur, 7km te lopen en daarbij 2 km in hoogte te stijgen. Bijna niemand beklimt deze berg ongetraind in 1 dag binnen de tijdslimieten die ze er hier aan stellen (wegens veiligheidsreden moet je weer op tijd beneden zijn). De afdaling was hels, als een revaliderende oma die weer moest leren lopen (kan dit?) strompelde ik de berg af m.b.v. de stok van onze gids. Mijn knieën waren helemaal naar de klote, ik kon ze amper nog buigen. En ga dan maar eens 7 km bergafwaarts. Het duurde uiteindelijk 5 uur 15 min om beneden te komen en dat was voor mij en voor Koen ook de minst leuke ervaring (voor mij een klein trauma). Maar we hebben weer iets aparts gedaan en we hebben er nog lekker van kunnen nagenieten, we hebben ervan geleerd en vooral ook om gelachen, hoe gek je kunt lopen en bewegen als je zoveel spierpijn hebt.

2 dagen later gingen we op tour met onze privé gids, wat een genot, alles op zijn tijd, geen anderen toeristen alleen wij. We zijn op river cruise geweest en hebben daar de zeldzame proboscis apen gezien. De Maleisiërs noemen ze ook wel de Dutch monkey omdat ze op de Nederlanders zouden lijken. Heeft een stukje met de geschiedenis te maken maar ze bedoelden hiermee de eerste Nederlandse scheepslui die voet hadden gezet op Borneo. Wat een gigantische neuzen zeg, deed me een beetje aan lambik denken van Suske en Wiske. Op deze trip hebben we ook gezwommen met enorme vissen om ons heen en het meest aparte van allemaal is dat we ’s avonds langs bomen kwamen die vol zaten met vuurvliegjes. Dit was alsof de bomen versierd waren met kerstverlichting, zo sfeervol, echt prachtig, ze kwamen helemaal rondom je vliegen en je kon ze zelfs aanraken, zo bijzonder en onbeschrijfelijk het was alsof je in een sprookje beland was en er ieder moment een fee op kon komen dagen. Tijdens de trip hebben we heerlijk vers fruit gegeten, wat zal ik dat gaan missen zeg, die verse ananas, mango, lychees, en kokosnoten. Onderweg nog naar een vissersdorpje gevaren waar we freshwater lobster hebben gegeten en toen 11 uur later zat onze tour erop en reden we terug naar het hotel. 2 dagen later hadden we onze 2de privé tour weer met onze vrolijke gids Rajis. Hij bracht ons naar het regenwoud waar we door de ongerepte natuur onszelf een weg moesten zien te vinden tussen de lianen en de bomen door. Dit was geen aangelegd pad maar echt de wildernis vol met bloedzuigers en insecten waarvan wij het bestaan nog steeds niet weten, gelukkig kwamen wij er ongeschonden vanaf. Tijdens deze tocht ook 2 rivieren gepasseerd met op sommige stukken een sterke stroming dus dat was best spannend, zeker als je een rugzak op je rug hebt en je tot aan je schouders onder water loopt en de onderstroming aan je benen voelt trekken. Na deze intensieve tocht gingen we even langs bij een afgelegen natuurgebied waar orang-oetangs terug gezet worden, er is volwassen vrouwtje wat graag terug komt naar de ranger en gelukkig was ze er ook toen wij kwamen. Zo nieuwsgierig als ze was kwam ze meteen onze kant op lopen en ging lekker zitten. We konden haar aanraken en ze at en dronk uit onze hand. Deze 24 jarige genaamd Jackie heeft ons enorm verbaasd, wat een beest, zo menselijk. Geen toerist die hier naartoe gebracht wordt omdat ze dit niet willen alleen de geluksvogels die met Rajis op privé tour gaan zoals wij. Gelukkig hebben volwassen apen wel een goed afweersysteem waardoor ze wel in aanraking mogen komen met de mens, waar dat voor de kleintjes gevaarlijk kan zijn. Kortom dit was echt te gek! Na onze ontmoeting zijn we naar de hotsprings gegaan voor een heerlijk natuurlijk warm bad waarna we de trip afsloten met een etentje en een gezellige autorit terug naar ons hotel. Wat waren deze trips goed zeg en wat hebben we gelachen met onze gids, die overigens ook zeldzaam in zijn soort was. We nemen afscheid van Borneo, het land waar we de beste wildlife en natuur belevenissen hebben gehad. Na Borneo zijn we nog naar 1 plaatsje geweest in Maleisië waarna we naar Singapore zijn afgereisd.

Wat een land! We hebben genoten van de zoo, eentje waar het niet voelt alsof je in de zoo bent, geen kooien maar natuurlijke afbakeningen voor het merendeel van de beesten. Diezelfde avond een geweldig decadente receptie/ klein feestje gehad op de Nederlandse ambassade in Singapore (leve de koningin en 2 coupletten volkslied?), waar Google je al niet kan brengen. Voor het eerst sinds maanden moesten we weer vooraan gaan staan om over de mensen heen te kunnen kijken, wat zijn de Aziaten toch klein, of de Nederlanders groot? Verder heb ik hier mijn acteer talenten weer eens naar boven gehaald in leuke conversaties met keurige mensen, ik voelde me net een gooische vrouw in een wereld waar alles draait om roem en rijkdom en dit vooral uitstralen naar de buitenwereld. De hoogtepunten van deze avond waren toch de bitterballen, stroopwafels, rookworst, wortelstamp, haring met uitjes( voor Koen), slagroomsoesjes, appeltaart, poffertjes en de blokjes kaas.

En toen tijd voor de grote ontmoeting. Wat ons pap en mam niet wisten was dat wij op hetzelfde moment op het vliegveld van Singapore waren dus hebben we ze daar verrast. Heerlijk om ze weer te zien. En nu gaan wij samen genieten , eerst op een 4-daagse tour en daarna 3 weken met de camper.

• 07 Mei 2012 - 13:01

Dav:

Hoi Linda en Coen ziet er fantastisch uit.. En ik ben nu aan het werk, de wereld is oneerlijk verdeeld
    Geniet ervan!!!!!

• 07 Mei 2012 - 13:07

Sjakie:

Fantastisch verhaal weer en ´t wordt alleen maar beter als je het tijdens je werk aan het lezen bent! Jammer van de bergbeklimming... maar ook in 1 dag? Das echt gekkenwerk! Wij hebben er 2 dagen over gedaan en heb daarna 2 dagen niet meer kunnen lopen! Ben blij dat jullie als 'sportievelingen' toch ook wel iets van spierpijn hebben gevoeld!
    Nu lekker door Australië touren! Veel plezier met zijn allen!! Ik ga weer lekker verder met de boekhouding :-(
    Liefs x Sjakie

• 07 Mei 2012 - 13:23

Cindy:

Super om te lezen hoe jullie hebben genoten van alle natuur in Borneo. Ik ben zeker wel jaloers! Geniet van je 3e trip in Australië, dan werken wij nog even door ;) Liefs Cindy

• 07 Mei 2012 - 13:27

Mischa:

Wow...

Dat klinkt weer allemaal geweldig! Ik hoop dat jullie geheugen groot genoeg is om al dat moois te blijven onthouden ;-)

RESPECT voor de bergbeklimming!

• 07 Mei 2012 - 14:09

Esther En Jordi:

Hey lin en koen

wat een helse tocht die klim diep respect. Wat hebben jullie toch weer een hoop meegemaakt zit soms ook zo te lachen achter de pc als ik jullie verhalen weer lees. mooie foto's ook weer en wat zullen hebben genoten van het lekker bekende eten. Geniet maar lekker zijn vieren van australie groetjes aan iedereen. liefs van ons en een lebber van de zwabber

• 07 Mei 2012 - 14:49

Suus:

hallo daar,
    ziet er weer allemaal heerlijk, lekker, mooi, zalig en geluk-makend uit.
    Geniet ervan!!!

• 07 Mei 2012 - 16:03

Vai:

Wat een indrukwekkende verhalen weer zeg! Als ik jullie was zou ik ze allemaal bundelen in een boek!! Mooi voor later :-) en andere reizigers! Geniet van de volgende fase in de reisook!!groet vai

• 07 Mei 2012 - 16:15

Sophie:

wat een prachtige verhalen weer, gaaf hoor! Het zal wel raar zijn om weer thuis te komen in ons koude kikkerlandje ;-)

• 07 Mei 2012 - 18:12

Lisa Weber:

Hoi Linda en Koen,
    Heerlijk om jullie zo te zien genieten! Maar ontzettend knap wat jullie allemaal doen en vooral aandurven. Geniet ervan met jullie (schoon)ouders en doe voorzichtig.
    Veel liefs, Lisa

• 07 Mei 2012 - 19:01

De Kantertjes:

dag Koen en Linda,
    Even een kort berichtje op deze manier.
    erg mooie foto's en wat herkenbaar hoe jullie de berg op willen lopen, haha!
    Veel plezier met die papa en mama.
    Hier alles weer z'n gewone gangetje, de meivakantie weer voorbij voor mij en Lies, Lies bijna genezen van de waterpokken.
    xxx Chiel, Ingrid en Lies

• 07 Mei 2012 - 22:29

Toos En Hans __/)__:

Hallo Linda en Koen, Harrie en Annie.
    Wat is de wereld onwaarschijnlijk groot en veelzijdig, maar met dit medium komt alles wel veel dichter bij elkaar en kunnen wij er toch van mee genieten. Linda, alweer een verhaal om te genieten. Zoals jij het verwoordt is het allemaal zo tastbaar en wat ik al schreef: het komt erg dicht bij je. Ik geloof dat ik nu toch ook een keer naar Borneo wil, alleen is het zo alle Je... ver zeilen.
    Niet alleen de neus van die Dutch Monkey is karakteristiek, ik vind die houding recht boven koen ook wel wat Hollands, zeker in de koloniale tijd. Tenslotte Koninginnedag: Linda voor die allerlaatste Koninginnedag dag (volgend jaar een Koning) had ik je toch minstens in Gala op die receptie verwacht. (Geintje) Groetjes aan pa en ma,

• 08 Mei 2012 - 08:03

Patrick & Danielle:

Ha Koen & Linda,

Wat een mooi verhaal weer! Niet normaal als je beseft wat voor ervaringen jullie al hebben opgedaan, geweldig!
    Nu lekker genieten van het gezelschap van jullie pap en mam en samen nog meer mooie dingen beleven.

Liefs Patrick en Danielle.

• 08 Mei 2012 - 10:13

Loes En Rob:

Wat super gaaf om te lezen. Zie de beelden voor me als ik ze lees en wat ben ik (rob) vooral jaloers op jullie ontmoeting met de aap. Een grote droom voor mij, jullie kunnen het van jullie lijstje afstrepen.
    De ontmoeting met (schoon) pa en ma moet ook geweldig zijn. Ga genieten van de komende weken en we lezen graag hoe het geweest is.
    Tot snel op skype.

Dikke kus van ons.

• 08 Mei 2012 - 11:11

Rene En Anne:

hey travelers het zal nu wel ff wennen worden, weer een hele andere cultuur. Wel mooi dat je dat met je ouders kunt doen. En wat een geluk ook he met de prive reisleider, dat je dan ook nog die aap tegen komt.
    En koen deden die vissen ook een beetje sabbelen hihi gr en nog veel plezier de aankomende 187 dagen

• 08 Mei 2012 - 12:03

Kris:

waah, ik ben weer rood van jaloezie! Wat is de wereld toch een bijzondere plek!!!
    Wat fijn dat jullie pap en mam er zijn zeg. Ik zag de foto van jullie ontmoeting en kreeg een brok in mijn keel (hormonen nog denk ik hahaha) Geniet maar lekker van elkaar.

Nog 2 weken en dan ga ik ook weer aan het werk, wat zijn 7 maanden toch snel voorbij zeg snik snik...
    We moeten snel maar eens skypen....

Dikke kus Kris
    (Ook van rob en teun natuurlijk)

• 08 Mei 2012 - 14:32

Plien En Bianca:

Waar is postbode Simonnnnn???

• 08 Mei 2012 - 17:45

Lucie:

Hoi Linda en Koen,

Jammer dat de top van de Mt. Kinibalu niet bereikt is. Maar ik weet uit ervaring dat een top bereiken van welke berg dan ook, waar ook ter wereld, heel veel afhangt van de weersomstandigheden. Jullie hebben je best gedaan. Het is altijd jammer dat als het niet lukt, er vaak geen tweede mogelijkheid komt. Maar wees trots op wat jullie hebben gedaan.
    Leuk dat Annie en Harrie nu bij jullie zijn. Ik wens jullie verder nog heel veel plezier. Groet aan iedereen.

• 08 Mei 2012 - 18:09

Bernadette:

Het is weer kei leuk om jullie verhaal te lezen! En tsjah, ik zeg het steeds weer, super mooie foto's!! Leuk om te zien hoe het in Singapore is, want wij gaan er waarschijnlijk in de kerstvakantie naar toe (dat duurt echt nog lang...) Inmiddels hebben wij in Best de meivakantie er al weer op zitten. Nog 8 weekjes werken en dan is het lekker zomervakantie. Op naar de laatste loodjes dus! En het is nog heeeeel spannend wie wat mag gaan doen volgend jaar. Genieten jullie nog maar lekker van je reis. Ik hoop snel weer iets te horen van jullie!! Groetjes Bernadette

• 09 Mei 2012 - 17:40

Tanja:

hey lin en koen,

complimenten dat jullie zover hebben geklommen/ gelopen. ik doe het jullie niet na :)!
    zal wel super geweest zijn toen je jullie pa en mam op het vliegveld zag staan!

have fun daar!!! liefs tanja

• 09 Mei 2012 - 18:19

Marianne Hack:

Hallo Harry,Annie KOen en Linda, Hoe gaat het dar met jullie? Genieten en nog eens genieten denk ik.
    Wat een prachtige foto's om jaloers op te zijn. En Annie heb je Linda lekker geknuffeld?
    Ja Linda ze heeft het de laatste weken nergens anders over gehad dan jou heel veel te gaan
    knuffelen en gelijk heeft ze,ze moet het even inhalen, toch. Jullie hebben daar beter weer dan hier
    hier is het droog, buien, droog, buien etc etc. Ik volg de komende tijd wel even jullie programma
    en zal veel aan jullie denken.Geniet met z'n allen met volle teugen.Want dit is een kostbaar moment
    zo met z'n viertjes. Veel liefs en een dikke knuffel voor iedereen vooral voor Juffrouw Annie
    van mij en Jan XXXX

• 10 Mei 2012 - 14:04

Lian:

Hallo!

Weer een leuk verhaal! Koen, dat jij tussendoor nog tijd hebt gehad om Profcoach in te vullen... ;)

Veel plezier in Australië

Groet Lian

• 11 Mei 2012 - 11:16

Ada:

Hoi Linda en Koen,

Hier weer eens een berichtje van mij. Zoals iedereen geniet ik van jullie mooie foto's.
    Dat jurkje op het Koninginnefeest stond je goed Linda! Op school heb ik je nooit in een jurk gezien. Veel plezier tijdens de rondreis met jullie (schoon)ouders.
    Ik weet niet hoe vaak jullie op internet kunnen dus Linda, alvast gefeliciteerd met je verjaardag!!

• 12 Mei 2012 - 17:14

Willy:

Inderdaad de neuzen van de apen zijn enorm. Wat leuk dat jullie op de ambassade zijn geweest.
    Geniet verder met vader en moeder. Vooral Linda heeft er erg naar uit gezien volgens de verslagen.
    Koen en Linda tot het volgende verslag

• 14 Mei 2012 - 21:25

PG & Margé:

Hoi Linda, Koen, Harrie & Annie,

Linda & Koen wat hebben jullie veel meegemaakt en gezien, echt heel bijzonder!
    We wensen jullie nog heel veel plezier, ook met jullie ( schoon) ouders.

Nog ff voor Annie, had je alles bij je, mocht je toch iets missen, wij brengen je het graag;)
    Geniet er met z'n allen van.

liefs,
    PG & Margé

• 14 Mei 2012 - 22:14

Dorshout P-T:

Wat hebben jullie 'n spiermassa opgebouwd,het zal jullie goed van pas komen .We hebben Koen gemist bij het ZVB!
    Geniet van alles wat jullie gaan onder nemen.
    Hartelijke groet,
    Piet-Tiny

• 15 Mei 2012 - 12:52

Jan:

Mooi zo'n bergbeklimming...dan kun je jezelf weer tot het uiterste laten gaan :P
    Ook erg leuk dat jullie pap en mam er nu zijn. Ben benieuwd naar de verhalen met zijn 4e. Ze keken er in ieder geval al naar uit, maar dat zal van 2 kanten geweest zijn!

Gr.

• 18 Mei 2012 - 20:22

Joke:

Gefeliciteerd Linda.
    Je zult je verjaardag wel anders vieren dan anders. Vast om nooit te vergeten.
    Fijne verjaardag!
    Ik zal morgen Sara de groeten doen.
    groetjes,
    Joke

• 20 Mei 2012 - 09:46

Jos & Leonie:

Hey Koen en Linda, wat een belevingen weer! Weer een avontuur rijker en een hoop mooie dieren gezien. Wij hebben onze vakantie ook geboekt. We gaan dit jaar naar het mooie Sri Lanka. Al is het maar voor een kleine 3 weken, hopen we net als jullie ook hele mooie dingen te zien. Veel plezier in Australië samen met je (schoon)ouders! liefs en x Jos & Leonie

• 22 Mei 2012 - 14:26

Anne V.:

Jeeeeeeeeetje! Chique de friemel daar, met die bitterbal in jullie hand.
    Ik mis de 'like-knop' van FB.