Een kleine winter depressie - Reisverslag uit Chengdu, China van Koen en Linda - WaarBenJij.nu Een kleine winter depressie - Reisverslag uit Chengdu, China van Koen en Linda - WaarBenJij.nu

Een kleine winter depressie

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Koen en Linda

09 Januari 2012 | China, Chengdu

Ook deze overgang bezorgde een echte shock, dit keer geen cultuurshock maar een temperatuursshock, wat is het hier koud. Van 30 graden in Bangalore India naar -2 in Beijing China gaat je niet in de koude kleren zitten. Na aankomst in Beijing viel ons al meteen het e.e.a. op: rust op de weg, geen toeters, ieder zijn eigen weghelft en geen afval.

Eenmaal aangekomen in ons hostel, zat de vrieskou er al goed in, het verlangen naar een lekker warm kamertje was dus enorm. Staan we bij de receptie komt daar nog eens bij dat het hotel net aan het verbouwen is dus de hele kiet ligt open terwijl het verdorie vriest hier, wie bedenkt zoiets? Nou gelukkig kregen we een verwarminkje voor op de kamer.

De volgende dag was het moeilijk opstaan in de kou maar we wilden natuurlijk de nodige dingen gaan bekijken dus volledig ingepakt (3 broeken over elkaar, 2 truien, 1 jas, handschoenen, sjaal en muts )en gaan. We zijn bij het plein van de hemels vrede geweest, de Forbidden tempel, de Olympische stadions van de spelen van 2008 en Summer palace.

Helaas liggen de prijzen hier beduidend hoger dan in India, daar vergissen we ons nog wel eens in, zo bestelden we een pot thee voor 60 Y, een kleine € 6,66 waardoor ik vervolgens een dag later wel heb kunnen ervaren dat China veel toilet faciliteiten heeft. Leve de spelen in Beijing want daardoor is deze stad wel Engelstalig ingesteld en zijn de faciliteiten ook te vinden voor ons. ( lees de stad, niet de mensen) De verkopers praten hier alsof ze in de tandartsstoel liggen met een hoop watten in hun wangen, zo onduidelijk! En ook gewoon in het Chinees tegen ons. In de lokale Chinese restaurants betaal je bijvoorbeeld voor een 1l pak appelsap 28 Y = 3,40 € maar voor een fles bier van 600ml 6 Y = 0,75 € dus tja ik vind het maar raar. En dan krijg je de menukaart voor je dat lijkt wel de catalogus van de Wehkamp, zo’n mega dik boek vol met plaatjes alleen dan van eten. (waar ik niet echt honger van krijg, Koen wel.

Onze trip naar de Chinese muur was 1 dag uitgesteld, nog steeds vanwege de thee maar laten we nu net die dag later helder weer hebben met een stralend zonnetje. Het eerste stuk muur wat we beklommen vanaf Badaling was enorm stijl maar we hadden het bijna voor onszelf alleen. De tweede klim was hoger maar makkelijker te beklimmen. Het uitzicht om ons heen was fantastisch, overal zie je de oneindige muren over de ruggen van de bergen kronkelen. Tussen de twee klimmen in hadden we even een opkikkertje nodig dus snel even wat snacken bij een tentje. Een warme chocomel uit een plastic beker met een rietje en “ hey zijn dat hotdogs? “ er lagen worstjes op een grill dus die lustten wij wel, Koen zou het wel even regelen. “ What are these?” vroeg Koen, waarop het vrouwtje zei: “hotdogs” “O, nice but is it only the dog?” waarna het vrouwtje vreemd keek. Maar goed toch maar zo’n worstje gekocht zonder broodje en mosterd en een bak noodles.

Oudejaarsavond is iets anders verlopen dan we in gedachten hadden, we hadden gelukkig die dag wat contacten gelegd met andere gasten uit het hostel waar we een barretje mee op zouden gaan zoeken. Om 23.50uur, na 1 uur zoeken eindelijk iets gevonden en toen om 00.00 uur geen vuurwerk want dat is verboden in Beijing alleen met Chinees Nieuwjaar is het toegestaan dus snel even traditioneel kussen en elkaar gelukkig Nieuwjaar wensen en klaar met de rituelen. De rest van de avond hebben we onszelf vermaakt, alleen al het gedrag van sommige chinezen en blanke mannen met Chinezen is avondvermaak. De volgende morgen uitgeslapen en op naar de Lama tempel één van ’s werelds grootste Boeddhistische tempels buiten Tibet. Een heleboel Boeddha beelden, zelfs een van 26 meter hoog die uit een boom gekerfd is waarvan 8 meter onder de grond zit en 18 meter boven de grond. Verder die dag nog de Drum en Bell Tower bezocht en vanuit deze 48 meter hoge torens uitgekeken over de Hutongs van Beijing (authentieke smalle straatjes). En om nogmaals te bewijzen dat het hier echt heel koud is, de hondjes dragen hier jasjes en de echte diva’s dragen zelfs schoentjes.

Van Beijing zijn we afgereisd naar Xi’an waar we het terracotta leger bezocht hebben, naar de Tomb of emperior Jingdi ( graf Keizer Jingdi) zijn geweest en de stad zelf hebben verkend. Het is moeilijk te omschrijven wat voor indruk het terracotta leger en het graf op je maken, het zijn voornamelijk opgravingen van enorme gebakken klei poppen,paarden,wapens etc. met natuurlijk een hele geschiedenis erachter maar dat moet je toch echt zelf meemaken denk ik. Hoe dan ook, echt wel gaaf om een keer gezien te hebben. Verder hebben we nog een paar handschoenen gekocht voor over onze handschoentjes, langzaam maar zeker worden al onze lichaamsdelen steeds beter verwarmd tegen de enorme kou al blijven onze voeten koud. We zitten ’s avonds met onze jas aan in het restaurant te eten van ijskoude borden. Echt alles is hier koud, nergens zijn er verwarmingen in openbare gelegenheden of restaurants en de Chinezen lijken er geen moeite mee te hebben maar wij wel.

Na Xi’an op naar Chengdu, hier zou de temperatuur al iets aangenamer moeten zijn. Eenmaal aangekomen leek het wel een donker zwart gat, heel bewolkt en het was dan ook hier waar we onze eerste echte regendruppels hebben gehad. We zijn hier zelfs weer een paar verdwaalde Indiërs tegengekomen, god wat moeten die het koud hebben hier aangezien ze in India al met lange mouwen rondliepen waar wij liepen te puffen van de hitte. Chengdu staat bekend om de panda’s dus hebben we hier een panda centrum bezocht, waar ze de panda’s beschermen en helpen voortplanten. Super leuk wat je zoal niet te weten komt over een panda.

Ons staan nog een paar dingen te wachten in Chengdu en natuurlijk in heel China maar dat volgt later weer.

• 09 Januari 2012 - 09:44

Rob:

Broeder en Zuster,

Wat een indrukken, wat een verhaal weer. Blijf ervan genieten!!

• 09 Januari 2012 - 10:01

Ingrid En Gerard:

Hoi luitjes,
    Super wat jullie allemaal zien en meemaken, dat nemen ze je nooit meer af.
    en wij genieten van de foto's en verhalen. Geniet lekker verder, groetjes van ons.

• 09 Januari 2012 - 10:14

Dav:

Hi lin en koen,

Ziet er super gaaf uit,

Jammer van het koude weer maar dat wordt wel weer in down under gecompenseerd :-)
    Veel plezier nog!!!!!!

Gr dav

• 09 Januari 2012 - 10:22

Esther En Jordi:

wat een ervaring weer. en tja die kou het even omschakelen na zo'n lekker warme temperatuur maar alles went. wij genieten weer lekker mee van jullie verhalen en foto's.

• 09 Januari 2012 - 10:22

Koos:

Woehoe! Jullie zijn in het leukste land van jullie reis ;)!!
    Super vette dingen hebben jullie gezien. En ook super leuk om de foto's te zien. Allemaal zo herkenbaar! Misschien leuk detail over de foto van de 'pamperbroek'. In de zomer dan hebben ze geen pamper meer aan, maar wel die broek met dat gat erin. En als ze dan hun behoefte moeten doen (klein of groot) gebeurd dat gewoon op straat. Haha!
    Ik zie Koen ook staren naar zo'n mandje gestoomde dim sum. Die moeten jullie echt een keer proberen! Heeerlijk, beetje zoals de nederlandse bapao.

Heel veel plezier nog. En wat staat jullie nog wat moois te wachten!!

• 09 Januari 2012 - 10:38

Adrie En Lieke:

Wat een belevenissen weer! Fijn om te lezen dat jullie het zo goed hebben! Enueh... misschien wel koud, maar wederom prachtige foto's!! Wilde die Pandabeer je niet even opwarmen Linda haha :-)

• 09 Januari 2012 - 11:01

Kirsten En Dennis:

We krijgen het al koud bij het lezen van jullie verhaal! Maar het mag dan wel koud zijn, dit heeft jullie zeker niet tegen gehouden om erop uit te gaan om dingen te bekijken. Jullie hebben zo in de eerste dagen China meteen even de grootste highlights van er land 'meegepikt'!
    De foto's geven wel een mooie eerste indruk van wat jullie zoal meemaken.

Veel plezier nog en hopelijk warmen jullie snel weer op ;)

Liefs
    Kirsten & Dennis

• 09 Januari 2012 - 12:43

Yvonne:

ha koen en linda,

het is zeker weer super gaaf wat jullie allemaal alweer gezien hebben in die korte tijd! Chinees nieuwjaar zal zeker een belevenis zijn!

Enjoy!

• 09 Januari 2012 - 13:52

Inge:

Hoi Linda en Koen,

Wat een leuke foto's en video's. Zo kunnen wij mee genieten. Jammer dat het daar zo koud is, pak je inderdaad maar goed in. Hier is het ook koud en nat en winderig.
    Geniet er maar lekker van, wij genieten wel van jullie verhalen.

Groetjes Theo en Inge

• 09 Januari 2012 - 14:02

Krissy En Harm:

Hee!

Ik krijg flashbacks als ik dit lees! Gaaf daar he! En wat lekker dat het in ieder geval schoon is op straat (zelfs de openbare toiletten) Veel plezier weer en we kijken weer uit naar 't volgende verhaal!

Groetjes Harm en Krissy

• 09 Januari 2012 - 14:21

Hannie:

Das geniette van zo'n lekker worske!

Groetjes.

• 09 Januari 2012 - 16:30

Toos En Hans __/)__:

Laat ik nu denken dat thee zo ongeveer het enige is dat je overal veilig kunt drinken omdat het gekookt water is. Als ik die foto zie, dan denk ik eerder dat je het verkeerde onderdeel van die 'hete' hond hebt gehad.
    Prachtig verhaal weer, mooie foto's en gelukkig geen 'shock' maar een vriendelijke lach op jullie gezichten.

Toi, toi.

• 09 Januari 2012 - 16:31

Anne Mauer:

Weer erg indrukwekkend allemaal! :) gaaf hoor!

• 09 Januari 2012 - 16:35

Dorshout P-T:

Hoi Koen en Linda,
    In de telegraaf van zondag 8 januari stond dat: Chinezen massaal op reis zijn om Nieuwjaar te vieren ook wel lentefeest genoemd.3.2 miljard mensen reizen er per trein,vliegtuig en boot om familie te bereiken. Vacantie begint op23 jan tot 16 febr. nu jullie in dit grote land zijn lees je zo'n bericht met veel meer aandacht..
    We wensen dat jullie,nu je 'n beetje gewend bent aan de kou, het beter gaan treffen met 'n nachtelijk onderkomen zodat je uitgerust weer verder kan trekken. Hier is het nat,nat, wel 8 graden.
    nu driekoningen voorbij is gaan de dagen elke dag wat langer licht geven.Ik verlang nu al naar het voorjaar. Lieve groet,P-T

• 09 Januari 2012 - 19:21

Eliza:

Aiiii....... Maar we staan nu quitte, in India was jij lekker een kleurtje bijbrengen aan je huid, terwijl wij zitten te bibberen van de kou! Hier is het 8 t/m 12 graden.
    Veel plezier wensen, en houd een (voor de prettigheid) SNEEUWBALLENGEVECHT!

• 09 Januari 2012 - 20:39

Robbert En Miranda:

Hallo samen,

Indrukwekkend en leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. De foto´s spreken (soms) voor zich (hot-dog en luierbroekje) !
    Geniet samen en wij blijven jullie volgen !

Groetjes

• 10 Januari 2012 - 09:02

Yonina:

Hey, Super leuk om jullie zo te volgen! Leuke verhalen en mooie foto's. Nog heel veel plezier verder.
    Groetjes

• 10 Januari 2012 - 10:17

Tessa:

Hey!!
    Wat leuk om weer iets van jullie te lezen! En wat een gave foto's, dat terracotta leger ziet er wel heel indrukwekkend uit zeg, wauw! Ik hoorde van Harrie dat jullie een eind met de trein gingen reizen, hopelijk wordt de temperatuur dan ook wat aangenamer......
    Blijf ervan genieten en misschien kunnen we binnenkort een keer skypen?
    xxx

• 10 Januari 2012 - 11:05

Dees:

Lekker zo'n doggie op een stokkie!
    Ik krijg trouwens geen meldingen in mijn email als jullie een berichtje hebben geplaatst...Dusss Linnie... :-p

Ik wil ook wel zo'n broek met een gat erin, dat scheelt me tijd als ik een drukje moet doen hier...Wil je er een voor me meenemen uit China???

Kus! Je poepzuiger maatje xx

• 10 Januari 2012 - 13:42

Vai:

Altijd weer leuk om jullie update te lezen!!
    En volgens mij ben ik bij het vorige verhaal nog vergeten jullie de beste wensen voor 2012 te doen.... jammer dat de skype niet doorging op oudjaar..

Geniet er weer van!

• 10 Januari 2012 - 13:42

Vai:

Altijd weer leuk om jullie update te lezen!!

Geniet er weer van!

• 10 Januari 2012 - 16:02

Tiny En Maria:

Ook wij hebben weer met smaak jullie verhalen gelezen.
    Ook de foto's Fantastisch.
    Nog veel plezier en tot het volgende verhaal.

Groeten vanuit Mariaheide.

• 12 Januari 2012 - 10:17

Anne En Loes:

Hee Chineesjes!

Wat een leuke foto's en video's! Wij zijn heel benieuwd naar China en jullie verhalen in real life, want over 1 week treffen we elkaar. Wij hebben er super veel zin in!!

Tot snel!

Liefs van ons

• 13 Januari 2012 - 21:32

Patrick & Danielle:

Wat een leuk reisverslag weer. En weer mooie foto's. Wat een heel ander land. Erg leuk om die verschillen te zien. En natuurlijk fijn om te lezen dat alles goed met jullie gaat!

Geniet er weer van samen!

Liefs Patrick & Danielle

• 15 Januari 2012 - 10:03

Peter:

Super vet he, maakt me jaloers dat ik 'vast' zit in ahmedabad en niet aldoor nieuwe steden kan ontdekken! Hoewel de kou mij gestolen kan worden. De 30 graden hier zijn aangenaam :D

• 23 Januari 2012 - 12:01

Rene En Anne:

hey koen en linda ik lees het verhaal nu voor de tweede keer maar het blijft mooi.
    Ik kreeg zelf ook de vakantie kriebels. Dus ik heb de kou ook op gezocht in zwitserland
    maar wanneer krijgen we weer nieuwe verhalen van jullie? Want dan krijgen we ook weer het idee
    dat we op vakantie zijn gr wij

• 28 Januari 2012 - 15:33

Ada:

Hoi Linda en Koen,
    Wat een mooie foto's hebben jullie geplaatst van al die geweldige dingen die jullie zien!
    Leuk dat iedereen zo mee kan kijken. Koud schijnt het hier binnenkort ook te worden maar tot nu toe leek de winter wel meer op de herfst.