Discover China - Reisverslag uit Yangshou, China van Koen en Linda - WaarBenJij.nu Discover China - Reisverslag uit Yangshou, China van Koen en Linda - WaarBenJij.nu

Discover China

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Koen en Linda

29 Januari 2012 | China, Yangshou

Nou hier is dan eindelijk het volgende verhaal, ons laatste verhaal van China en Hongkong.

Wegens veel regen in Chengdu en omgeving hebben we na de panda's niet veel meer gedaan dan veel geslapen in ons bedje met de elektrische deken aan. Daarna zijn we naar het plaatsje Kunming geweest daar hebben we een markt bezocht waar werkelijk van alles verkocht werd: vissen, puppy’s, vogeltjes, slangen, varkentjes, kleding, eten, souvenirs en nog veel meer. Best zielig al die beestje met zijn allen op elkaar in een hokje. Ook zijn we naar the Stone forest geweest, de naam zegt eigenlijk al genoeg maar het is een beetje vergelijkbaar met the Bryce Canyon (voor wie dat kent) maar dan niet oranje. De volgende dag zijn we vertrokken naar Dali een vrij populair plaatsje in China omdat het daar qua temperatuur stukken beter zou zijn. En dat was zeker waar, het was daar lente. We hebben hier weer het e.a. gedaan: we hebben de Cangshan mountain beklommen met prachtig uitzicht over het Erhai lake, we hebben de berg ook beklommen te paard en zijn toen naar een “waterval” gewandeld ( hij stroomde nu alleen niet echt) maar het was wel heel helder water. Ook hebben we weer een markt bezocht, deze was overigens niet gericht op de huisdieren maar meer op de voorzieningen voor de mensen. Heel veel kruiden en noten in grote zakken maar wat ons ook opviel was de tandarts, je kan daar gewoon een gebitje laten maken en het leek erop alsof ze je tanden gewoon trokken, heel eng! Al het bekende gereedschap lag op tafel.

Verder heb ik in Dali ook echt ontzettend lekker gegeten,uiteraard in de betere restaurants maar o wat was dat smullen met onze stokjes. En geloof me dat is echt FEEST hier in China, heel vaak maken we het mee dat we hongerig op zoek gaan naar een eettentje en dan sta je binnen, kijk je naar de menu kaart en dan voel je je echt een analfabeet, alleen maar Chinese tekens, niks herkenbaars en ze spreken geen woord Engels, heel frustrerend want je weet heel goed wat je wilt maar je kunt het niet uitleggen of aanwijzen dus dat resulteert dan weer in het verder zoeken. En om even terug te komen op die geweldige eet ervaring in Dali, een dag later zijn we bij de buurman gaan eten waar we een tegenovergestelde ervaring hadden. We hadden uiensoep besteld en macaroni, krijgen we eerst de macaroni en 2 min. later de soep, ‘nou oké’ dat snappen ze in heel China niet dus het heetste voor het laatst. Hingen we met onze neuzen boven de kop soep, rook ik weer die vieze beef noodles maar dan met wat uien en geloof ons dat is echt ranzige bouillon met vette stukken vlees en het stinkt, ik kan en wil het niet meer ruiken. En zo wisselt dat dagelijks hier.

We maken gekke, grappige,vreemde, vieze maar ook leuke dingen mee. Zo kan ik nu uit ervaring vertellen dat de luierbroekjes toch wel degelijk praktisch zijn voor kinderen die geen luier meer dragen, gewoon gaan zitten en alles lekker laten gaan! Kinderen mogen hier overal poepen en plassen, ze hebben zelfs hulpstukken (tafeltje) op straat om je aan vast te houden en tegelijkertijd druk te kunnen zetten om zo vervolgens lekker in de goot of berm je behoeften te doen terwijl iedereen langs loopt. Ook keken we vreemd op in het begin toen er in het restaurant werd gerookt en zelfs roken en eten tegelijkertijd en dan kun je steeds die rook wegblazen van jouw eten. En als je pech hebt en je treft een oude Chinees die lak heeft aan de regels steken ze er ook gewoon één op in de bus. Ook de wc’s zijn hier heel gevarieerd en verrassend, zo trof ik laatst een goot aan met 2 schotten waarboven je moest gaan hangen, wanneer je dan binnenkomt kijk je gelijk tegen blote billen aan van mensen die gehurkt bezig zijn en het leuke is dat de boodschap naar 1 punt gaat dus als je bij het verkeerde schotje zit ziet zie je alles langs komen.

21 januari zijn we vertrokken naar Hongkong, na 26 uur treinen zijn we daar aangekomen. In een paar woorden te omschrijven: gigantisch, druk, hoge gebouwen, multicultureel, duur maar vooral super gaaf. Eerder hebben we met de zusjes Loes en Anne afgesproken in China en ook hier hebben we met elkaar afgesproken ( Loes is de vriendin van een vriend van Koen uit Ned.) dus hoe leuk om elkaar hier in dit grote land te ontmoeten en samen te reizen. De dagen zijn lang in Hongkong, van alles te doen en te zien en natuurlijk het Chinese Nieuwjaar wat 22 januari begon met een parade. We hebben gewinkeld hier, sightseeing gedaan en ons klaargemaakt voor het grote feest. 22 januari was de parade, vergelijkbaar met een optocht zoals wij hem met carnaval kennen, erg leuk om te zien en Nederland was ook vertegenwoordigd door een paar steltlopers. Daarna zijn we het bruisende nachtleven ingegaan wat echt geweldig was, overal speelde live bandjes die wij Nederlanders voor bruiloften zouden inhuren (zo goed). De volgende avond zou om 20.00 uur het grote vuurwerk gaan beginnen, eerste een fikse regenbui maar daarna toch nog een plekje kunnen vinden aangezien heel Hongkong zich daar verzameld had viel dit niet mee maar toen het aftellen en BAM het was geweldig, zo mooi dat je er gewoon emotioneel van werd. Zo’n fantastisch vuurwerk heb ik in mijn hele leven nog niet gezien en dat alles op de maat van de muziek. (zie filmpje voor een kleine greep uit deze fantastische ervaring) Het duurde alles in totaal maar liefst 23 minuten en daarna zijn we weer de kroeg in gegaan.

We hebben echt weer fantastische dingen meegemaakt in China en Hongkong en het lijkt wel alsof we in het begin steeds moeten wennen maar naarmate de tijd verstrijkt ontdekken en genieten we steeds meer van het land en de mensen. Het leuke is ook dat we nu weer een heel ander beeld hebben van de Chinezen het is echt een Westers volk alleen in een Aziatisch land, heel modern en van deze tijd (op de taal en het roggelen na dan). In Hongkong begeef je je weer in een heel andere wereld, Engelssprekende mensen maar vooral veel nationaliteiten. Het grappigste van alles was toen we onze hotelkamer kregen in Hongkong, de beste man wees ons onze kamer en wij liepen met onze mega rugzakken achter hem aan de kamer in totdat Koen stil bleef staan en ik dacht loop eens even door maar dat kon niet, dit was onze kamer of liever gezegd onze bunker. Het was een twijfelaar van 1,40 mtr breed en daar kon je nog net naast staan, dat was de breedte van onze kamer. In de lengte kwam daar nog een badkamer bij, een hok van 1m² met w.c. en douche, dus je staat boven de w.c. jezelf te wassen erg knus dus maar wat nou zo grappig is is dat dit de duurste kamer is van onze hele reis en dan boffen wij dat hem al in Ned. hadden geboekt (30 € per nacht) Waar anderen 100 € per nacht betaalden. Verder zijn we in Hongkong naar een paardenrace geweest en hebben we natuurlijk ook geld ingezet op de paarden, echt heel gaaf! Het gaat echt super snel!

Na Hongkong met Loes en Anne verder gereisd met de bus naar Yangshuo, waar we dachten dat we er 13 uur over zouden doen kwamen we 5,5 uur later midden in de nacht aan. Maar goed gezellig met zijn 4-er op een kamertje waar we heel wat hebben afgelachen. Loes en Anne 'bedankt daarvoor' :-)Uiteraard prachtige dingen gezien hier: we hebben weer een kook les gehad en van tevoren zijn we naar de markt gegaan waar we verse groenten en vlees konden kopen wat het volgende betekent: levende kippen,geiten,vissen,padden,katten en honden die daar ter plaatse voor de klant geslacht worden. Zo zielig al die honden in een kooi die hun dood tegemoet gaan, ze worden met een elektrische stroomstoot gedood en dan gevild en opgehangen, HEEL onmenselijk voor ons maar kennelijk is hond en kat voor de Chinezen ‘warm ‘ voedsel wat te maken heeft met yin en yang en hond houdt het lichaam warm in de winter. Zo eten de Chinezen in de winter graag buiten (frisse lucht) en in de zomer binnen (frisse airco) het maakt ze niets uit dat het eten koud wordt of hun bord bijna bevroren is haha, zo grappig die contrasten. Verder hier nog een tripje over de Li River gehad met mooie karstbergen op de achtergrond.

Morgen op weg naar 1 van onze laatste bestemmingen (in China) van waaruit we alleen verder reizen naar Vietnam (Hanoi) en helaas afscheid moeten nemen van de dames maar op naar weer een nieuw avontuur!

• 29 Januari 2012 - 09:28

Esther En Jordi:

jeetje wat hebben jullie weer veel meegemaakt. en wat een indrukwekkende foto's ook erg ingrijpende. Erg barbaars om te zien hoe zo'n honje aan het spit hangt. moet er niet aan denken.
    tandarts op de markt hoor je vaker he. in polen kon je ook gewoon op de markt een nieuw ( 2dehands ) gebitje even passen in je mond en als het past namen ze die mee. Geniet er maar weer lekker van en wij genieten vanaf de bank hier met jullie mee.

• 29 Januari 2012 - 10:15

Tessy:

Super leuke verhalen weer! En zo te zien heb je daar ook een goeie slager haha!
    X

• 29 Januari 2012 - 10:47

Ingrid En Gerard:

in 1 woord SUUUUUUUPER!!!
    mooi verhaal, mooie foto's, mooie filmpjes. Wauw wat genieten jullie.
    groetjes van ons.

• 29 Januari 2012 - 11:57

Carmen En Roel:

We hebben hier weer super gelachen om jullie belevenissen (vooral jullie wc ervaringen ;))hahaha
    Hier gaat alles gewoon zijn gangetje... Ben druk aan het leren, dus niet zo spannend als bij jullie :D
    Dikke kus!

• 29 Januari 2012 - 12:25

Sander:

Wat een grote contrasten tussen de dingen die jullie allemaal zien zeg. Echt geweldig! Tja en als ik jullie verhaal moet geloven: 't blijven rare jongens die Chinezen ;)..

• 29 Januari 2012 - 12:54

Sjakie:

Whaaa weer vette verhalen!!! Leuk ook om mensen weer uit Nederland denk ik te ontmoeten. Hoe toevallig dat je elkaar daar tegen komt!! Super jaloers als ik Hong Kong zie!!
    Zo´n vette stad!!! En dat vuurwerk geloof ik goed. Dat kunnen ze wel daar.
    Volgens mij ben ik ook in Hanoi geweest. Is weer lekker hectisch haha! Maar ook weer leuk om meegemaakt te hebben! Volgens mij moet je in Vietnam vooral naar het noorden en zuiden gaan. Die kanten van Vietnam schijnen super mooi te zijn! Maar in de hoofdstad schijnt dat je niet te lang moet blijven. Maar goed ieder heeft weer andere voorkeuren! Ben benieuwd!!
    Groetjes uit Den-Bosch!! xx Sjakie

• 29 Januari 2012 - 14:57

Bernadette:

Wat leuk om weer wat te lezen en zien van jullie! Het klinkt allemaal weer GEWELDIG!!! :) Leuk dat jullie nu ook wat gezelschap hebben. Dat is toch altijd gezellig! Geniet nog even van China! Liefs Bernadette

• 29 Januari 2012 - 17:20

Kirsten En Dennis :

Leuk verhaal en prachtige foto's weer! Geniet er nog maar lekker van! :)

Groetjes
    Kirsten, Dennis en Quinn

• 29 Januari 2012 - 21:08

Dorshout P-T:

We wensen jullie in Vietnam 'n geweldige tijd toe.In dit land aan de kust.hopelijk met 'n aangename temperatuur
    Alleen het eten wat jullie zien en gebruiken daar draait m'n maag van om. Als 'n mens honger heeft dan moet je iets. Toch.
    Houdoe en groeten van P-T

• 30 Januari 2012 - 10:17

Koos:

Sjonge jonge!! Wat een verhalen.... Iedere keer als jullie weer met zo'n verhaal aan komen begint het bij me te kriebelen. Ik ben blij dat China & Hong Kong een leuke ervaring zijn geweest, het is toch een andere cultuur... Super veel herkenbaars wat jullie schrijven, echt heel leuk!!
    Wat wordt de laatste bestemming in China?

Geniet van iedere dag! Groetjes!!

• 30 Januari 2012 - 14:58

Ad En Antoinette:

Weer een mooi verhaal. Wat maken jullie veel mee. Wij genieten met jullie mee. Veel plezier in Vietnam en op naar het volgende verhaal.

• 30 Januari 2012 - 18:05

Tiny En Maria:

Wat een mooi verhaal alweer.
    Hier kan ik van genieten, wat jullie allemaal meemaken. Echt geweldig en apart

Op naar de volgende bestemming.
    En wij wachten weer op een nieuw verhaal.

Groeten vanuit Mariaheide

• 30 Januari 2012 - 18:38

Jan:

Jeetje wat gaat dat snel, nu alweer het einde van China!
    De foto's zijn in ieder geval weer fantastisch, daar kunnen er wel enkele van ingelijst worden!
    Ook leuk dat jullie bekende zijn tegengekomen. Nederlandse gezelligheid is ook belangrijk.
    Jullie houden ons wel op de hoogte en veel plezier bij het voortzetten van de reis!
    Gr.

• 30 Januari 2012 - 18:58

Dav En Fem:

Fijn om te horen dat jullie het zo naar je zin hebben!
    Het moet wel een shock geweest zijn om op die markten te lopen. De foto's zijn al niet om aan te zien. (dan bedoelen we die dode dieren natuurlijk...de rest van de foto's is weer fantastisch)
    Geniet nog ff van China en alvast veel plezier in Vietnam!
    Liefs Dav & Fem

• 30 Januari 2012 - 19:45

Mama :

Ik heb genoten van de foto's.....
    maar zo ontzettend zielig hoe die diertjes behandeld worden.....jaja linda ....dan zie je natuurlijk Daantje voor je......
    maar die ligt lekker bij mij in bed hoor...en kijkt af en toe eens op als ik haar roep....zo van "laat mij maar lekker liggen hier"
    geniet lieverd.....dikke kus mama

• 30 Januari 2012 - 20:02

Jos & Leonie:

Wederom leuk om te lezen wat jullie meemaken. Die paardjes zijn wel een beetje klein voor jullie.... Had een van jullie nog prijs op het winnende paard in de paardenrace? Ook leuk om de foto's te zien dan heb je er toch een beetje een beeld bij. Wel aardig van jullie om de smakelijkste foto's tot het laatst te bewaren ;) Veel plezier in Vietnam en we zien de verhalen wel weer tegemoet.

• 31 Januari 2012 - 18:49

Tanja:

super mooi verhaal weer met mooie foto,s( die vd hondjes vindt ik wel heel zielig hoor)! ben vast niet de enige! jullie maken daar ook echt vanalles mee!
    heel veel plezier daar en geniet van jullie volgende avontuur!

• 01 Februari 2012 - 19:36

Joke:

Hoi Koen en Linda
    Wat schrijven jullie leuk! De poep in jullie verhalen is hier bijna te ruiken.
    Hier is het nu ook echt koud, onder de min 10 graden.
    Linda, ons hoekje (Emmalaan - Frans Halsstraat) was ook al glad. Ik moest nog aan je denken.
    Ben voorzichtig de hoek om gegaan.
    Veel plezier verder!

• 02 Februari 2012 - 16:50

Rob:

Super om te lezen en bedankt dat jullie zo goed op mijn vriendinnetje en schoonzus gepast hebben. Blijf genieten maar dat komt wel goed.

• 02 Februari 2012 - 18:53

Hans En Bets:

Hoi Koen en Linda.
    Het is toch wel leuk om van onze zonen jullie adres van jullie reisverslag te hebben gekregen. En ook om er van te kunnen genieten van jullie ervaringen en fotó's. Wij hopen dat jullie er in Vietnam van gaan genieten net als wij hebben gedaan.
    Oh. Ja. wij zijn dus nu opa en oma.

• 07 Februari 2012 - 14:54

Suus:

Een chinees eet alles met 4 poten, behalve een stoel
    en alles met vleugels, behalve een vliegtuig...
    Raar volk maargoed, zoals wij koeien en varkens eten, eten zijn honden en katten...tis maar net wat er aan overschot is daar...
    Indrukwekkende foto's! Mooi paard heb je trouwens haha! hadden ze niet kleiner?..
    xxxx suus

• 12 Februari 2012 - 14:36

Willy:

Ik was ver achter met het lezen van jullie verslag van China.
    Wat mooi toch allemaal (of vies)
    Leuk dat jullie Loes en Anne uit Vorstenbosch ontmoet hebben.
    (toch niet geroddeld over ons)
    Prachtig de foto,s en video-opnames
    Nog veel succes en de groetjes