La vie de Vietnam - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Koen en Linda - WaarBenJij.nu La vie de Vietnam - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Koen en Linda - WaarBenJij.nu

La vie de Vietnam

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Koen en Linda

14 Februari 2012 | Vietnam, Mui Ne

Daar gingen we dan met de bus de grens over naar Vietnam waar het afscheid in China nog heel gestructureerd ging was het ontvangst in Vietnam echt een lachertje. We moesten stempels halen voor in onze paspoorten maar daarvoor moesten we eerst een gigantische menigte in waarbij iedereen stond te duwen en te trekken om maar zo dicht mogelijk bij het loket te komen. Eenmaal voorzien van stempel konden we weer overstappen in de volgende bus op naar Hanoi.

Het eerste wat ons opviel waren toch wel de hoeveel scootertjes ( 3,7 miljoen in Hanoi alleen). Oversteken is dan ook een uitdaging al zijn wij daar na India wel in getraind, de gouden regels: ga niet rennen, maak geen onverwachte bewegingen (vooral niet achteruit) en blijf lekker midden op de weg staan als je niet verder kunt, zij rijden wel om je heen, tenminste tot nu toe. Verder zijn ook hier weer een hoop toeristenjagers die van alles verkopen. Zo was er een vrouwtje die bh’s verkocht, althans dat dacht ik, het bleken mondkapjes te zijn die ze hier dragen tegen smok, verkleuring of de kou. Lekkerste verrassing in Vietnam zijn de enorme Franse pistolets, ik kon mijn ogen niet geloven hoe blij een mens kan worden van broodjes. Het is raar om Vietnamezen te zien knagen aan een Franse pistolet maar ik ben de Franse eeuwig dankbaar voor deze export naar hun ex kolonie.

In Hanoi hebben we wat sightseeing gedaan maar we vonden het niet de meest geweldige stad. We hebben een tour geboekt om met de boot naar Halong Bay te gaan, sinds 2011 staat deze op de lijst van de 7 wereldwonderen en daar waren wij het volkomen mee eens. De boot was super en het eten op de boot was ook geweldig, het uitzicht sloeg alles, enorme eilanden die uit de zee oprijzen, in totaal wel meer dan 3000 eilanden en veel van deze eilanden bevatten grotten die ontstaan zijn door de wind en de zee. Wij zijn in de grootste grot gaan kijken en dat was echt super gaaf het stond er vol met enorme stalactieten en stalagmieten die allerlei bekende vormen aannamen: slang, aap, leeuw, drakenstaart etc. Na onze boottocht hebben we de langste (en duurste vanwege Tet festival) treinrit tot nu toe genomen nl. 27 uur. Van Hanoi direct naar Nha Trang in centraal Vietnam. We wilden weg van de kou, op naar de betere temperaturen.

Nha Trang was voor ons vooral lekker bijkomen op het strand maar vooral ook bijbruinen, ons korstje kon wel weer wat kleur gebruiken. Diezelfde kleur doet mij denken aan iets wat we op het strand hebben meegemaakt, het was het absolute toppunt van schaamteloosheid! Een lokale man, zeer bruin trok eerder mijn aandacht op het strand, ik weet nog dat ik zei: ‘zo die is bruin’ maar goed die kleur zouden wij nooit bereiken, de volgende dag was diezelfde man weer op het strand of zijn achtertuin het is maar net hoe je het ziet en daar liet hij plots zijn witte billetjes zien om daar maar eens lekker gehurkt te gaan zitten poepen, met een sigaretje in zijn ene hand en wat zand in zijn andere hand veegde hij zijn billetjes wat ‘schoon’ en deed vervolgens weer zijn ding. Al die toeristen die daar op de bedjes lagen leken hem niet eens op te vallen. En 1 ding is zeker degene die daar morgen zijn zandkasteeltje gaat bouwen heeft het beste zand van allemaal (‘code bruin’ verhalen blijven mij boeien). Verder hebben we ook lekker veel mojito’s gedronken voor weinig geld.

Wat ons ook enorm is opgevallen is hoeveel moeite met name de vrouwen doen om zo blank mogelijk te blijven daar waar wij ons best doen om te bruinen. Speciale panty’s zijn ontworpen voor in je teenslippers zodat je voeten niet bruin worden. Complete maskers worden hier tevoorschijn gehaald, mondkapjes met hele slabbers eraan die ook de nek en oren bedekken, puntmutsen van riet met plastic laagje voor snelle afstroom van de regen en uiteraard dient de punt(muts) ook voor het tegenhouden van de warmte. Verder zien we vrouwen met handschoenen tot ver over hun ellebogen en uiteraard de paraplu. Een witte huid staat voor schoonheid en rijkdom en betekent vaak een elite afkomst of althans dat willen ze zo over laten komen denk ik. Toen ik op zoek ging naar een crème moest ik goed opletten dat ik niet de whitening crème kocht, dit zit hier in bijna alle crèmes, het maakt je huid bleker en dat wil Linda niet.

In Nha Trang hebben we nog een grappig boottripje gedaan naar 4 eilanden, het was vooral animatie in combinatie met wat natuur. Na deze dagen hebben we onszelf een motorvakantie cadeau geven om ons 2-jarig jubileum te vieren. Daar gingen we: 2 motors, 2 gidsen, 2 backpacks, 2 daypacks en wij 2-en dwars door de Central highlands van Vietnam voor 4 dagen. Wat hebben we genoten, dit was de ultieme Vietnam beleving. Onze hoofdgids Mister Thi heeft ons echt van alles geleerd over het land, de mensen, het eten, het geloof, de cultuur, de oorlog en nog veel meer. De manier waarop hij dat gedaan heeft met zoveel passie en plezier was echt uniek. Dit was een onvergetelijke trip! Ik zal kort beschrijven wat we allemaal hebben gedaan/gezien/geproefd/geroken en geleerd. Koffieplantage, rubberplantage, zijde plantage (silk wormen), cacao plantage, rijstvelden, cashewnotenboom, theeplantage, bananenbomen, passievruchtenbomen, watervallen, zandduinen,bergpassen, energie centrales, lokale markten en nog veel meer. We hebben gezien hoe het groeit en hoe het verder verwerkt wordt tot het product wat wij allemaal kennen. We hebben gezien hoe de dorpelingen wonen, in enorme lange huizen gemaakt van hout, staande op palen. We hebben zelfgemaakte rijstwijn gedronken en vooral veel lokaal voedsel gegeten wat Thi ons allemaal voorschotelde: kippenpoten (dus niet de lekkere die wij kennen) nee bij deze moesten eerst nog even de nagels van af gebeten worden, noodles soep als ontbijt met gestold bloed (soort bloedworst alleen puur bloed, geen worst), levende tiger prawns in biersaus heb ik gegrild en zelfs gegeten. En natuurlijk ben ik niet zo’n held met proeven, ik heb alleen de garnalen overwonnen, Koen is wel geslaagd voor bijna alles. En terwijl ik steeds zei dat ik geen vis wou heb ik stiekem heel wat vis en vissaus op, Thi hield het gewoon geheim, hij wist dat ik met mijn ogen at. De mensen in de dorpjes zijn ontzettend vriendelijk, kinderen zwaaien naar ons kortom alle ingrediënten waren aanwezig voor een succesvolle trip. Wij gaan dit allemaal weer verwerken aan het strand van Mui Ne en trekken dan verder naar de omgeving van de Mekong Delta.

  • 14 Februari 2012 - 02:22

    Kirsten En Dennis:

    Dat klink weer als een bijzonder avontuur en alles wat jullie gedaan hebben ziet er weer goed uit!

    Groetjes
    Kirsten, Dennis en Quinn

  • 14 Februari 2012 - 06:19

    Toos En Hans __/)__:

    Wat een prachtig verhaal weer. Echt mee genieten voor ons. Proficiat met jullie twee jaar. Hier gaan we een nat Carnaval tegemoet. Dat zal er bij jullie wel niet van komen. Of toch?

  • 14 Februari 2012 - 06:40

    Esther En Jordi:

    o wat een mooi verhaal en mooie foto weer. En mwat lekker dat jullie franse pistolets hebben kunnen eten. zal je goed hebben gedaan linda. Nog gefeliciteerd met jullie 2 jarig jubileum.

  • 14 Februari 2012 - 07:54

    Groep 6/7:

    Hoi Juf Linda!! En natuurlijk Koen ook ;)
    Die foto's zijn voor ons op dit moment erg deprimerend, want hier is het echt vies weer... :( Maar gelukkig hebben ook wij bijna een weekje vakantie. Even uitrusten... Dan gaan wij lekker frietjes eten, met een lekker kroketje, een frikandelletje, en een kaassoufle etc. :P Oftewel: mooi weer heeft zo zijn prijs!
    Groetjes Groep 6/7 en de juffen
    ps: let op voor poepende mannen! (gaan de honden wel naar het toilet daar?)

  • 14 Februari 2012 - 07:55

    Groep 6/7:

    Wanneer gaan we weer skypen?

  • 14 Februari 2012 - 08:05

    Krissy, Harm En Lars:

    Oooh wat geweldig zeg! We genieten met jullie mee! Super!
    Groetjes!

  • 14 Februari 2012 - 09:15

    Koos:

    Hahaha! Wat een verhalen weer. En wat ziet alles er toch ook veel mooier uit met zon op de foto's ;). Goede keuze!!! Ik heb dus op mijn eerste dag in China zo'n kippepoot (was bij mij eendenpoot, maar is toch een pot nat) in een keer in mijn mond gestopt, omdat ik niet zag wat het was. En dus ook met bot en al opgegeten. Zo ranzig, maar wel respect dat Koen het allemaal probeert! Soep met bloedstolsels.......BAH!
    Wat een super reis! En blijf vooral nog ff daar, want hier is het grijs en grauw. En de koudste februari OOIT!

    Groetjes!

  • 14 Februari 2012 - 12:01

    Rene En Anne:

    hey koen en linda mooie verhalen het valt me wel op dat het toch veel over het toilet gebruik gaat.
    Maar ook dat is wel mooi om te horen (niet om te zien).
    Nog heel veel plezier gr wij
    ps binnen kort krijg je me wel in pak te zien

  • 14 Februari 2012 - 14:59

    Tessy:

    Goed hoor koen dat jij al die vreemde gerechten probeert! Lin snap helemaal dat jij je daar niet aan houdt! Pak maar een lekker pistoletje!
    Maar leuke verhalen weer en ook erg skonne foto's!

    X

  • 14 Februari 2012 - 19:23

    Bernadette:

    Leuke foto's! Vooral die foto met de schildpad. Echt super! Gisteren kwam jullie kaartje uit China aan op school. Bedankt daarvoor. Erg leuk om zo steeds iets van jullie te horen! Heeeeeeeeel veel plezier nog verder! Liefs Bernadette

  • 15 Februari 2012 - 11:18

    Sjakie:

    Ha wereldreizigers!
    Ik vond van Hanoi precies t zelfde als jullie. Hectische bende daar maar!
    Maar ik zie dat vietnam toch ook wel hele mooie andere delen heeft!
    Haha ik zie linda al springen als n blij kind om die pistoletjes!
    Bedankt weer voor de verhalen! Mag best vaker hoor, ze beginnen nog niet te vervelen!!
    Wat was jullie na Vietnam ook alweer? xx Sjakie

  • 15 Februari 2012 - 11:24

    Sjakie :

    "plan" ben ik per ongeluk vergeten te schrijven...

  • 15 Februari 2012 - 12:10

    Wim Kanters Boxtel:

    Hoi luitjes,
    Zo te lezen gaat het jullie prima. Mooie reisverslagen en indrukwekkende foto's. Het lijkt me enig dit te mogen beleven. De wintersport die ik net met Regina, Wouter en Betsie achter de rug heb vallen hierbij in het niet.
    Vanuit het inmiddels weer ontdooide Boxtel de hartelijke groet en een fijne reisvoortzetting.
    Groetjes van Wim, Betsie, Regina en Wouter alsmede van Co en Harrie Dominicus.

  • 15 Februari 2012 - 13:44

    Glowie:

    Die cocon van de zijdeworm is echt een ware smaaksensatie!!!

  • 16 Februari 2012 - 08:54

    Hannie:



    hoi Linda en Koen,

    ik heb weer genoten van jullie avonturen!!!!!!!!!!!!!!
    groetjes Hannie.

  • 16 Februari 2012 - 14:40

    Maria:

    Hé Lin, waarom heb je dat verrekkes vies bruin klein lelijk manneke niet op de foto gezet??
    Ik blijf lachen want ik zie steeds die blik van jou voor me, ha ha. Heel veel groetjes voor jullie van Teun, Harry en mij.

  • 16 Februari 2012 - 15:24

    Tessa:

    Dat filmpje met die brommers, niet normaal!!! Het lijken wel een stel krioelende insecten ofzo....;-)
    Wij genieten vanuit hier met jullie mee, via jullie geweldige verhalen!
    xxx

  • 16 Februari 2012 - 19:37

    Lisa Weber:

    Hoi Koen en Linda

    Wat een geweldige ervaring weer, en dan die foto's!! Prachtig om te zien en te lezen wat jullie met z'n tweetjes ervaren, geniet ervan!!

    Liefs,
    Lisa

  • 17 Februari 2012 - 07:22

    Frits:

    wat een hilarische foto van de spoorlijn (minder hilarisch als je er woont natuurlijk.....

  • 18 Februari 2012 - 10:04

    Femmie:

    Het is weer een fantastisch verslag!
    Vietname moeten we dus ook toevoegen op ons 'to do' lijstje.
    Onvoorstelbaar dat jullie maar nieuwe ervaringen blijven opdoen, terwijl wij hier in ons koude kikkerlandje ons allerdaagse leventje leiden. Ik ben jaloers op jullie!
    Liefs Fem

  • 18 Februari 2012 - 13:50

    Lucie:

    Hoi Linda en Koen,
    Als jullie naar Saigon gaan, bereid je dan maar voor op nog véél meer scooters.
    groet Lucie

  • 19 Februari 2012 - 08:46

    Carnaval@sander:

    Mooie reisverhalen en nie normaal dat filmpje. We zijn net ontwaakt en klaar voor carnavalszondag.
    Veel plezier

    xxx

    Dav,Fem,Sander,Sjorrit,Koos,Cindy,Matthijs

  • 19 Februari 2012 - 10:24

    De Familie Adams:

    hey juf Linda,

    hoe gaat het nu?
    hier gaat alles goed.
    mooie foto's trouwens. jullie beleven veel dingen zeg.
    stuur een beetje zon naar hier.

    groetjes de familie Adams

  • 20 Februari 2012 - 17:41

    Marianne Hack:

    Lieve Koen en Linda, wat een geweldige foto's zeg.Ben wel een beetje jaloers op jullie wat hebben
    jullie al veel mooie dingen gezien en meegemaakt. Geniet er met volle teugen van maar dat
    is jullie wel toevertrouwd. Ik neem wel mijn petje voor jullie af dat jullie ook proberen om
    al die verschillende gerechten uit te proberen. Dat zal niet altijd meevallen want het zal er niet
    allemaal even smakelijk uitzien. Wij hebben er een paar daagjes Carnaval opzitten,het was
    heel gezellig.Maar twee dagen is genoeg want we zijn tenslotte ook geen 18 meer.
    Maar dat zullen jullie wel niet missen, toch. Vandaag scheen de zon dus dat ziet er meteen wat
    vrolijker uit. Wij gaan volgende maand lekker naar Sharm el Sheikh toe om lekker wat zon op te snuiven. Dus dat is een leuk vooruitzicht. En we hebben geweldig nieuws want wij worden Opa en
    Oma onze oudste dochter Debby is in verwachting en verwacht begin augustus haar eerste kindje.
    Dus dat is geweldig, wij zijn er ook verschrikkelijk blij mee. Ik ga een vaste dag per week
    lekker oppassen. Dus ik kan bijna niet afwachten. Mama Annie kan ook bijna niet wachten om
    bij jullie te zijn, maar dat is natuurlijk ook geweldig. Pas maar op want ik denk dat je bijna doodgeknuffeld wordt Linda. Ze kan niet wachten. Ik wens jullie nog een hele fijne tijd
    toe en ik laat werl weer een keer iets van me horen
    Veel liefs en groeten van Marianne Hack xxx

  • 20 Februari 2012 - 20:10

    Tanja:

    hoi linda en koen!

    ten eerste: proficiat met jullie 2 jaar samen! wat gaat de tijd toch snel!
    weer een leuk en mooi reisverslag! vooral het verhaal van die man die aan het poepen is.. bahbah.

    tot krabbels... groetjes tanja en frank

  • 24 Februari 2012 - 07:38

    Anne:

    Ik ben zooooooooo jaloers...
    Maar zooo blij voor jullie!

    Genieten hé lieve Koen en Linda.
    Dat probeer ik ook weer te doen in Nl.

    Gister sightseeing 'Sint Jan' gehad. Je gaat zo meer waarderen na een reisje. :)

    X
    En mail jullie snel!

    HAVE FUN IN SIHANOUKVILLE!

  • 24 Februari 2012 - 12:42

    Willy:

    Dag Koen en Linda
    Het carnaval zit er weer op en zoals gewoonlijk hebben wij genoten van deze dolle dwaze dagen, maar dat valt in het niet bij wat jullie allemaal beleven. Met verbazing en veel plezier weer jullie verslag gelezen. Wat is de wereld toch mooi, maar als je dat zelf mag beleven lijkt me dat een geweldige ervaring.
    Tot het volgende verslag
    groetjes je oom en tante uit Vorstenbosch

  • 25 Februari 2012 - 12:38

    Jan:

    Hee Linda en Koen,

    Wat een mooie verhalen weer. Jullie hebben vast nog veel zandkastelen gemaakt op het strand!
    Dan nog niet gesproken over al die scootertjes op de weg. Niet normaal, maar dat zal wel komen omdat ik wereldvreemd ben :p.

    Veel plezier nog en ik kijk uit naar jullie volgend verhaal!

    Gr. X

  • 03 Maart 2012 - 17:59

    Willy En Johan:

    Hallo Koen
    Vandaag een bijzondere dag, jouw verjaardag Van harte gefeliciteerd met je 30e verjaardag
    Een hele mooie leeftijd om er nog minstens 60 jaar aan vast te knopen.
    Ook Linda proficiat.
    Hebben jullie deze dag uitgebreid gevierd daar??
    Proost wij pakken er hier een borrel op
    Groetjes uit het mooie Vorstenbosch

  • 03 Maart 2012 - 18:50

    Huub En Martha:

    Hoi Koen; Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag. Ik weet nu niet of de dag al voorbij is, of misschien wel net aangebroken. Toch een fijne dag toegewenst. 30 jaar......dat mag je gerust speciaal vieren, en dat doe je ook want wanneer vier je nou je verjaardag in VIETNAM ??
    Linda, ook proficiat en geniet van de mooie dingen die je ziet en mee maakt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koen en Linda

Actief sinds 19 Juli 2011
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 81981

Voorgaande reizen:

12 November 2011 - 07 November 2012

Onze wereldreis

Landen bezocht: