Het donkere verleden van Vietnam en Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Koen en Linda - WaarBenJij.nu Het donkere verleden van Vietnam en Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Koen en Linda - WaarBenJij.nu

Het donkere verleden van Vietnam en Cambodja

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Koen en Linda

04 Maart 2012 | Cambodja, Preah Seihanouk

Na onze 2-daagse strandstop zijn we vertrokken naar de Zuidelijke stad Saigon (Ho Chi Minh City) hier wilde we ons meer gaan verdiepen in de geschiedenis van de Vietnam oorlog. Daarvoor zijn we o.a. naar de Cu chi tunnels gegaan: een tunnelnetwerk van meer dan 200 km lang met 3 verdiepingen. Een goed doordacht systeem waarmee de Viet cong de Amerikaanse soldaten liet denken dat ze tegen spoken vochten. Daar waar de Amerikanen dachten dat ze de mensen hadden verdreven doken ze toch steeds weer vanuit het niets op (vanuit het tunnelsysteem). De tunnels waren erg smal, je kon er doorheen kruipen maar ik kreeg het daar te benauwd van, Koen ook maar dan letterlijk, helemaal bezweet kwam hij er na 100mtr kruipen uit. We hebben daar ook geschoten met een AK 47 een machinegeweer die veel in de oorlog werd gebruikt. Het was best grappig en spannend want het maakt veel lawaai en wanneer je schiet heb je een enorme terugslag. Verder zijn we ook naar het oorlogsmuseum geweest. Het stond vol met tanks, gevechtsvliegtuigen, bommenwerpers, vlammenwerpers en nog veel meer grote monsters die in staat zijn tot grote vernietigingen. Zo was één van deze tanks in staat om tot een afstand van 3,5 km bommen te werpen. Ook was er een B-52 bommenwerper (vliegtuig) in staat om tientallen bommen van 350 kg te droppen, die per stuk alles binnen een straal van 100 meter vernietigden en ernstige schade aanrichtte binnen een straal van 3,2 km. In het museum zelf waren heel veel foto’s te zien van slachtoffers van de oorlog, slachtoffers van martelingen maar ook slachtoffers van chemische wapens (Agent Orange) die ze hebben gebruikt om hele gebieden te verwoesten, drinkwater te vervuilen en er zo voor te zorgen dat de mensen waar ze tegen vochten zich niet meer schuil konden houden. 3 generaties later is nog steeds merkbaar dat deze chemische stoffen schade hebben aangericht. Veel mensen met ernstige aandoeningen, baby’s met beperkingen, afwijkingen en ziektes. De foto’s en de verhalen in het museum zijn best heftig en doen je echt beseffen wat een oorlog inhoudt, ik moet er niet aan denken dat ooit mee te maken.

Na deze trieste verhalen natuurlijk ook wat leuke ervaringen, we zijn een dagje naar de Mekong Delta geweest, een waterwereld waar boten, markten en huizen drijven op de rivieren en kanalen. Alleen niet in het gedeelte waar wij waren, voor ons was het gewoon een vieze bruine ‘gracht’ omringd door groen, dat wel, maar een omgeving die verpest is door het toerisme. We hebben onszelf laten verwennen met een pedicure en een nagellakje voor maar liefst 1,80 € en hebben ons weer een dagje heerlijk kind gevoeld in het waterpark. Waar onze 2de glijbaan van die dag de 20 meter hoge kamikaze was. Zonder na te denken stortte we ons volledig op deze glijbaan, “wie het eerst beneden is”. Een flinke afzet en daar gingen we, onderaan werd ik verrast door een gratis klysma, halleluja wat een pijn! En ik had ook nog eens verloren. Dus ik was even wat voorzichtiger die dag met de glijbanen. Later zagen we een kabelbaan over het water, halverwege de kabelbaan zat een stop waarna iedereen gelanceerd werd dus wij gingen ook. “je moet proberen zo lang mogelijk te blijven hangen, niet van te voren loslaten” zei Koen en “ jij gaat eerst” dus ik ging eerst en waar iedere mens werd gelanceerd op het eindpunt hield ik nog steeds vast tot ik weer teruggeveerd werd en dacht nu beter ook maar los te laten, met het gevoel alsof ik 2 schouders uit de kom had zwom ik vrolijk verder (leuk idee Koen) en ik moet zeggen ik heb er nog heel veel om gelachen achteraf, wat moet dat er grappig uitgezien hebben. De rest van die dag ging de voorkeur uit naar de glijbanen met banden of matjes.

De volgende morgen hebben we de bus gepakt naar Cambodja (Phnom Phen), waar we een zeer gemoedelijke grensovergang hadden. Met zo’n 40 muggenbulten als aandenken aan Vietnam (Koen hooguit 4) namen we met een goed gevoel afscheid van dit land. Ruim 6 uur later arriveerden we in een nieuwe grote stad. Hier hebben we o.a. de killing fields bezocht, waar uit veel massagraven lichamen zijn opgegraven en nu verzameld liggen. Van 1975 tot 1979 heeft de Rode Khmer ( het regime van het land destijds) ongeveer één vijfde deel van de bevolking van het land geëxecuteerd en begraven ofwel ± 3 miljoen mensen van hun eigen volk vermoord en gemarteld op gruwelijke wijze. Zelfs baby’s werden vermoord. Iedereen die tegen het regime was moest dood, vooral de intellectuelen want zij zouden een bedreiging vormen voor het ideaal plaatje van de leider Pol Pot, de ultieme communistische samenleving (iedereen gelijk, geen klasse verschillen). Kortom heel triest en onbegrijpelijk wat hier nog niet zo heel lang geleden is gebeurd maar wel een heel belangrijk stukje geschiedenis van Cambodja voor ons.

Na al onze indrukken en het continue reizen kwam het plaatsje Sihanoukville op het juiste moment op ons pad of moet ik zeggen kwamen wij op dat plaatsjes pad. Het beviel ons zo goed dat we besloten hier langer dan de te verwachtte 5 dagen te blijven. We hebben genoten van vele stranden op verschillende eilanden, een scootertje gehuurd, ik heb getennist op een duur resort naast het strand met een Deen tegen 2 mannen uit Estland wat veel te zw(h)eet was, 35 graden, terwijl Koen ging joggen.

Verder hebben we ook Koen’s verjaardag in Sihanoukville gevierd. Hierover zal ik (Koen) zelf een stukje schrijven want Linda was super lief geweest. Ik verwachtte eigenlijk helemaal niks, ze zei de hele tijd dat ze niks kon bedenken, een beetje dom maar ik geloofde dat ook nog. ’s Nachts had ze al voor me gezongen en toen kwam ze ’s morgens ineens met een taart aanzetten. Nadat we die opgesmuld hadden kreeg ik een eerste aanwijzing voor een cadeau. Ik zou er uiteindelijk gedurende de dag 4 krijgen en mocht daar mijn cadeau uitkiezen. Veder had ze ’s Middags nog een traditionele Khmer massage geregeld, was een beetje hardhandig (bijna marteling) maar ook wel lekker. Toen nog naar Dr Fish voor een voetenbad, deze kleine visjes eten de dode huidcellen van je voeten, kietelt maar wel heel grappig. ’s Avonds nog uit eten in een heerlijk steak restaurant (eindelijk weer eens een echt goed stuk vlees) en nog even naar het casino. Al met al een super leuke dag. Ik heb me echt jarig gevoeld zeker ook door alle sms’jes, mailtjes en facebook berichten van uit Nederland. Daarvoor bedankt.

Vandaag vertrekken we naar na onze laatste bestemming in Cambodja (Siem Reap). Daar bezoeken we de Angkor Wat tempels om vervolgens verder te reizen naar Noord Thailand.

• 04 Maart 2012 - 07:32

Esther En Jordi:

tjee wat een ervaringen weer. en wat een indruk zullen die foto's, graven en kruipkuilen achter gelaten hebben bij jullie. dan zijn we toch blij dat wij het goed hebben en zoiets nog nooit mee gemaakt hebben en hopen nooit mee te maken. Leuke foto's en filmpje weer. die glijbaan zier er erg indrukwekkens uit. Koen alsnog gefelicigteerd van ons en fijn dat je een leuke verjaardag hebt gehad. Geniet lekker door daar en wij genieten weer met jullie mee.

• 04 Maart 2012 - 09:19

Jan:

Koen, beter laat dan nooit, dus alsnog gefeliciteerd!
    Wat een leuk verhaal weer en ook lekker om even te relaxen in een waterpark (al is het zo te horen wel een aanslag op je lichaam).
    Ook super leuk om een keer met echte wapens te schieten (kon koen het al beter dan die keer in Amsterdam :p)
    Geniet nog van de laatste dagen in Cambodja!
    Gr. X

• 04 Maart 2012 - 10:08

Tessy:

Koen. nog van harte gefeliciteerd met je 30e verjaardag! Lin heeft er een goed feestje van gemaakt zo te lezen!
    Indrukwekkende verhalen weer vanuit Vietnam en Cambodja!
    Lin, ik zou zo'n krappe tunnel,gang ook echt niet in gegaan zijn hoor!
    xxx

• 04 Maart 2012 - 10:09

Ingrid En Gerard:

Allereerst, koen nog van harte gefeliciteerd.

Ik had wel verwacht dat jullie veel zouden zien en meemaken, maar dat jij (Linda) hier zulke leuke verslagen van maak, is super, is ook wel een beetje de onderwijzeres in je. Ja dat jullie genieten is duidelijk te zien en te lezen. Ja wat kan ik er nog aan toevoegen: Doe zo verder, want de tijd vliegt.
    knuffel van ons X

• 04 Maart 2012 - 10:48

Karin Hanenberg:

hoi Keon en Linda,

allereerst Koen proficiat met je verjaardag gisteren, we zullen maar zeggen beter laat dan nooit.
    erg indrukwekkend wat jullie allemaal meemaken, leuke, interessante en trieste dingen van de landen die jullie bezoeken. het hoort er allemaal bij.
    geniet ervan en nog veel plezier met je verdere reis.
    tot het volgende verslag van jullie

Karin en Titus en de kids

• 04 Maart 2012 - 10:58

DORSUND P-T:

Het is telkens genieten om jullie verslag te lezen. Gelukkig hebben jullie 'n groot brein om het te onthouden. Ad het gisteren geprobeerd de auto te starten maar hij deed niks.We zullen de accu opladen.
    Goeie reis en behouden vaart.Hartelijke groet, P-T

• 04 Maart 2012 - 12:17

Rob En Loes:

Hee Koen en Linda!!

Wat een leuk, indrukwekkend en herkenbaar verhaal!
    Super gaaf om met zo'n geweer te schieten en zo indrukwekkend om alle 'resten' van de oorlog nog te zien bij alle mensen he?!

Jullie zijn goed bezig met dat sporten zeg!
    Lieverds, geniet ontzettend van jullie reis door Siem Reap, Thailand en daarna Laos. Het gaat geweldig worden!
    Wij misten jullie gister op het feestje van Anne, maar het was super gezellig!

Kus

• 04 Maart 2012 - 12:54

Petra :

Koen van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Heerlijk genoten las ik, lekker verwend door Linda
    Een prachtigereisverhalen ik geniet ervan dus voor jullie die het echt meemaken is het natuurlijk helemaal top.
    groeten en nog veel reisplezier

Cor en Petra en kinderen vanuit de arendnest

• 04 Maart 2012 - 13:14

Lucie:

Hoi Linda en Koen, van harte gefeliciteerd met je verjaardag Koen. Leuk dat de dag niet ongemerkt voorbij is gegaan en dat jullie er samen iets leuks van gemaakt hebben.

• 04 Maart 2012 - 14:14

Matthijs :

Hey,
    Supervette foto's, ik krijg al last van claustrofobie als ik de fotos zie.
    Veel plezier nog!

gr. Matthijs

• 04 Maart 2012 - 14:49

Bernadette:

Hoi Linda en Koen,
    Het ziet er weer goed uit daar! En lekker weer! Ik hoop dat het weer in Nederland ook snel wat warmer en vooral zonniger wordt. Ik ben de regen en de wind wel zat...
    Ik ben pas naar de Musical 'Miss Saigon' geweest. Dat gaat ook over de oorlog waar jullie je in verdiept hebben en het speelt zich af in Saigon. Grappig!!
    Ik wens jullie nog heel veel plezier!! Liefs Bernadette

• 04 Maart 2012 - 17:54

Tiny En Maria:

Hoi Koen en Linda.
    Ook wij willen je eerst feliciteren met je verjaardag.
    En dan die avonturen. Echt mooi om het allemaal te lezen.

Nog veel plezier en we wachten weer op nieuwe berichten.

• 04 Maart 2012 - 19:14

Tanja En Frank:

koen, alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! beter laat dan nooit..;')
    linda heeft er een leuke dag voor je van gemaakt!
    bedankt voor de super leuke verjaardags kaart, die ik vorige week in de brievenbus kreeg :). deze staat/ hangt nu bij ons in de keuken !vond het erg leuk!

succes met het verder reizen...

xxx

• 04 Maart 2012 - 21:09

Rene En Anne:

hey vriendjes we liggen hier nu in bed jullie verhaal te lezen.
    Dan kunnen we dadelijk mooi over jullie verhalen dromen.
    nog een hele mooie vakantie

• 04 Maart 2012 - 23:24

Sjakie:

Hey ey!

Super vet om te lezen weer! Ik heb alles precies t zelfde gedaan als jullie. Dus extra leuk om de foto's te zien! Behalve t waterpark maar daar ben ik misschien wel blij om ;-). Deze klumpsy had wel weer wat gebroken haha!! En idd die markt op t water vond ik ook echt dikke prut!

Leuke dag heb je ervan gemaakt voor koen! Nog gefeliciteerd!!
    En ook leuk dat koen een keertje n stukje schreef! :-)

Ik ben benieuwd weer naar t volgende verhaal! Groetjes uit Den Bosch!
    Xx

• 05 Maart 2012 - 18:22

__/)__ Toos&Hans:

Hallo Linda en Koen,
    Onbegrijpelijk dat deze vriendelijke bevolking 50 jaar tegen zichzelf heeft moeten vechten. Het land is er veel te mooi voor. USA was geen lievertje (Dat is geen enkele partij in een oorlog) maar besef dat zonder hun inbreng jullie daar nu niet zouden hebben kunnen rondlopen. Ook zelf hebben de USA veel offers moeten brengen.
    Prachtig verhaal en nog mooiere foto's. Ook frappant dat jullie in hele korte tijd van winter naar tropen temperaturen schakelen. Het zal daardoor extra warm overkomen. Is dat bij te houden?
    Veel plezier in Thailand.

• 05 Maart 2012 - 18:58

Mama :

he lieverds.....wat een avonturen weer....
    en Koen wat leuk dat linda je zo heeft verrast.....
    ik hoop dat je mijn e card leuk vond...!!

dikke knuffel en tot snel

Mama (annie)

• 06 Maart 2012 - 08:41

Pieter En Ellen:

Wat een indrukwekkend verhaal!! Heel bijzonder om te lezen! Fijn Lin, dat alles is verlopen zoals jij had gepland:) Toch wel spannend in een ander land! Koen, hopelijk heb jij een heerlijke verjaardag gehad!! Tot snel! XXX

• 06 Maart 2012 - 09:11

Patrick En Danielle:

Wat een indrukwekkend verhaal! Lijkt me heel wat om de oorlogsresten in het echt te zien en op die manier te ervaren.
    Tsjah, een hoop nieuwe ervaringen en zo dus ook voor de eerste keer een klysma, haha!
    Fijn Koen dat je er samen met Linda een leuke verjaardag van hebt gemaakt. Wij hebben ook aan je gedacht!

Nou, geniet weer verder samen!

• 06 Maart 2012 - 14:01

Vai:

Dat schieten met die AK-47 lijkt me echt gaaf ook!! Gr. Vai.

• 08 Maart 2012 - 10:56

Suzan:

haha las daar ooit een knip in de kabel komt..
    bizar om die kiezen te zien liggen bah bah
    Leuke slang!

xxxx

• 11 Maart 2012 - 20:46

Anne Van De Ven:

Heeee Koen en Linda,

Ik geniet van het lezen van jullie verslag. Ik lach om het zwembadverhaal, was daar heel graag bij geweest. Ik leer wat over Vietnam en zit met mijn gedachten diep verzonken in Cambodja. Ik mis Cambodja, het reizen. Dankjewel dat jullie mij weer laten reizen, op zondagavond.

Snel skypen he!

X