Zuider eiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Koen en Linda - WaarBenJij.nu Zuider eiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Koen en Linda - WaarBenJij.nu

Zuider eiland

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Koen en Linda

18 Juni 2012 | Nieuw Zeeland, Picton

Het ophalen van de camper ging vlot, zonder enige instructies werden we aan ons lot over gelaten met ons nieuwe huis. Meteen boodschappen doen, inladen en wegwezen. We zijn na 1,5uur rijden gestopt voor onze eerste overnachting in een niet noemenswaardig plaatsje vlakbij een skigebied. Maar nog geen sneeuw dus zijn we de middag en avond lekker burgerlijk doorgekomen. De volgende dag hadden we als bestemming Lake Tekapo en eenmaal daar aangekomen zagen we een azuur blauw meer met op de achtergrond bergen met besneeuwde toppen, zo prachtig. Ook onderweg werden we meerdere malen verrast door prachtige natuur, waar we uiteindelijk ook zijn gestopt voor een overnachting, voor 6 euro op een prachtig stuk grond (van de overheid) tussen de bergen en meertjes. De mooiste plaats waar we ooit geslapen hebben, we werden verwelkomd door de eendjes, zo gezellig! Broodsneetjes bewaard voor de eenden voor de volgende morgen en even ritselen met het zakje en de vrolijke snuiters kwamen er al aan. Toen ik nog geen seconde mijn rug had omgedraaid kwam daar ineens het kwaad opduiken, een roofvogel, hij greep de eend bij zijn nek en zo dapper als ik was vloog ik naar de eend om hem te redden. Gelukkig vloog de vogel weg en kon de eend ontsnappen aan de dood. Deze scene had zich nog meerde malen moeten afspelen want de roofvogel was een echte volhouder maar dat zal hij van mij ook gedacht hebben. Na deze kleine vertraging zijn we weer verder gegaan. Nog wat gewandeld in de omgeving en de middag en avond doorgebracht in de heerlijke warm water springs van Tekapo en de sauna.

De volgende morgen werden we wakker en waren we verrast door een flink pak sneeuw, geweldig om al die natuur te zien als het wit is. Na een check of de wegen wel open waar naar Mt Cook kon de reis beginnen. Onvoorstelbaar hoe je hier in korte tijd zoveel prachtige landschappen ziet. Eenmaal aangekomen in het Nationaal park zijn we meteen begonnen aan een hike van 3 uur, deze leidde ons over sneeuw en ijspaden en bezorgde ons natte voeten maar het eindpunt was fantastisch. Gletsjer rotswanden en wat kleine ijsschotsen in een prachtig ijsblauw meer. Mount Cook was niet zichtbaar vanwege de wolken maar het gekke was dat deze binnen een kwartier volledig zichtbaar was. En dan heb je ineens prachtig uitzicht op die mooie besneeuwde berg. De hele terugweg was de hemel prachtig blauw en genoten we nog van de bergomgeving tot we aankwamen bij onze camper. Ook hier weer op een overheidscamping beland waar we weer voor bijna niets konden kamperen en dat op deze top locatie, dus wie zijn wij om dat niet te doen. Na de hike lekker de camper in, gaskacheltje aan en koken maar. Maar ineens hield de kachel ermee op, buiten was het al donker en we voelde het al aankomen, dit werd een nacht zonder verwarming. Het eten werd naar binnen gepropt want anders werd het koud, de borden waren zoals in China weer ijskoud. Onze uitademing liet al dampen achter en om half 8 lagen wij noodgedwongen in ons bedje op een inmiddels verlaten plaats. Het was te laat om nog te gaan rijden en te gevaarlijk vanwege de vorst dus keuze hadden we niet. Daar lagen we aan de voet van de bergen (vergelijk het met slapen in de Alpen) buiten was het inmiddels -8, onze hoofden moesten onder de dekens blijven want alles voelde koud en nat, verschrikkelijk was het. Een nacht waarin we vaak wakker werden en elke draaibeweging in bed was weer een enorme koude lucht langs je lijf. Al onze kleren hadden we aangehouden en 2 dekbedden als deken. Toen dan eindelijk de morgen was aangebroken kwam nog het ergste, uit het warme bed komen. Alle schone kleren waren ijskoud, er zat vorst aan de binnenkant van de ramen, de gordijnen waren helemaal verstijfd, het schuursponsje was aan het aanrecht vastgevroren, de koelkast was veranderd in een vriezer, de dekens waren nat aan de buitenkant en zelfs onze vochtige wandelschoenen van de dag ervoor waren bevroren om maar te zwijgen over de kraan die vast gevroren was en de waterleiding die dicht gevroren was. Nou dat was me het nachtje wel, eentje om nooit te vergeten. De enige die ons kon opwarmen was de zon en die was er gelukkig al vroeg dus gingen wij nog een laatste wandeling maken bij Mt Cook en ook hier hadden we weer prachtig uitzicht. Eenmaal terug en nog steeds koud konden we eindelijk een stuk rijden met de camper om op te warmen, sneeuwkettingen om want we kregen een stukje besneeuwde wegen op weg naar Tasman Valley. Ook hier weer prachtige gletsjers gezien en blauwe meren. Diezelfde middag zijn we nog doorgereden naar Queenstown om daar de nacht door te brengen om vervolgens verder te rijden naar Te Anau om van daaruit een 3 uur lange cruise te maken door de Fjorden van Doubtfull Sounds. Tijdens de cruise hebben we dolfijnen, pinguïns en albatrossen gezien maar ook vele lange watervallen, besneeuwde bergtoppen en regenbogen, geweldig. De dag erna gingen we weer terug naar Queenstown om te skiën en te snowboarden, dit was echt gaaf! En raar want in juni op de piste staan klinkt toch best gek, een middagje was ook genoeg, de liften waren nog niet allemaal open. Maar de winterpret was nog niet voorbij want we gingen verder naar de gletsjers. Eerst een wandeling naar de gletsjers van Fox Glacier, waar we de ijswanden konden zien en waar we zelfs een stuk hebben zien vallen. Zo bizar die gletsjers, vooral doordat je aan de ene kant omringd bent door zee en regenwoud en aan de andere kant door gletsjers en enorme bergen met besneeuwde toppen. De volgende dag gingen we het iets beter bekijken bij de gletsjers van Franz Josef. Met de helikopter vlogen we op de gletsjer om vervolgens een 3 uur durende wandeltocht te lopen met gids, echt GEWELDIG. Tussen en over de blauwe en witte ijsschotsen door wandelen, wat een ervaring.

De dagen erna hebben we weer wat kilometers afgelegd en ondertussen gestopt bij Abel Tasman NP, een grote kustlijn vol met prachtige stranden maar het was er uitgestorven in de winter en deed ons te veel verlangen naar de zomer. Daarna nog naar Nelson en nu inmiddels in Picton van waaruit we de ferry naar het noorder eiland nemen om daar verder te genieten van het prachtig NZ.

• 17 Juni 2012 - 22:15

Toos En Hans __/)__:

Mooi verhaal weer, met prachtige beschrijvingen van mooie plaatsen.
    Helaas, ook Nederland heeft net verloren.
    Veel plezier en tot het volgende verslag.

• 18 Juni 2012 - 05:21

Toos En Hans __/)__:

De verwachtingen waren natuurlijk hoog gespannen, maar die foto's zijn absoluut super!!. We wisten niet dat ze daar ook aan Sonja deden. En tenslotte wie was dat manneke die Koen zijn bril had afgepakt?
    Bedankt en groetjes.

• 18 Juni 2012 - 06:29

Sjakie:

Hey ey,

Brrr lekker koud! Je zou bijna medelijden met jullie gaan krijgen ;-)
    Ik wist niet dat NZ zo'n mooie natuur had eigenlijk... Dus leuk om jullie verhalen en foto's weer te lezen en te zien. Hier is t oranje feestje voorbij helaas. Ga ik t een keertje leuk vinden krijg je dit! Haha! Veel plezier nog en de groetjes aan jullie nieuwe vriend! x sjakie

• 18 Juni 2012 - 07:34

Dorsunt:

Geldig zo'n mooi reisverslag.Wij zijn ook in Tekapo geweest daar staat het kleinste kerkje van N-Z aan het blauwe meer.Piet is ook met de boot naar de dolfijnen geweest.En de Moint Cook.We waren daar in november 1995.
    Heel veel plezier en zorg dat het kachtje blijft branden.
    Lieve groet, P-T

• 18 Juni 2012 - 11:35

Dav:

hoi , wat ziet dat er fantatisch uit, ik wist idd ook niet dat NZ zo vet was. Die zet ik ook op mijn verlanglijstje.
    jullie mogen blij zijn dat je daar zit want hier is het helemaal niks met oranje!!! een doffe ellende
    maar ja,

geniet ervan

hoi

• 18 Juni 2012 - 14:34

Bernadette:

Het ziet er weer prachtig uit allemaal!!!

• 18 Juni 2012 - 16:07

Sander:

Wat een vette foto's weer zeg. Wat een verschil ook, echt bijzonder! Sommige zien er overigens inderdaad behoorlijk koud uit. Goed trouwens dat jullie daar ook vriendjes gemaakt hebben ;) haha..

• 18 Juni 2012 - 18:35

Robbie En Anouk:

he lin en koen die foto waar bij staat wie ben ik.
    Moet GORDON zijn .

• 19 Juni 2012 - 06:42

Frances Terwindt:

Hoi Koen en Linda
    Wat geniet ik toch steeds van jullie mooie verhalen en prachtige foto's.
    Ongelofelijk rijke mensen zijn jullie, zo mooi om dit samen te beleven.
    Veel plezier samen, groetjes ook van Frank.

• 19 Juni 2012 - 08:48

Patrick & Danielle:

Wat een verhaal en wat een foto's!

Wat zullen jullie het koud hebben gehad die ene nacht... We krijgen al kippenvel als we het lezen!
    Het winterse landschap is ook echt schitterend! Mooi om dat op de foto's te zien.
    We hebben ook erg gelachen om jullie filmpje voor de bruiloft van René en Anne! Geweldig hoe Koen stiekjes om zijn oren had gedaan om ze te doen lijken op die van René.

Veel plezier weer!

Liefs Patrick en Danielle.

• 19 Juni 2012 - 19:20

Chiel, Ingrid En Lie:

Ha Koentje en Linda,
    wat mooi, ik moest aan Ijsland denken. Supergave gletsjertocht hebben jullie kunnen lopen, goed hoor!!!!
    Hier bijna vakantie.....

• 19 Juni 2012 - 19:59

Rob En Loes:

Hee Lieverds,

Wat een leuk verhaal weer en wat zijn de foto's toch GEWELDIG!!! Dit doet mij (Loes) heel erg aan Zuid-Amerika denken en dan met name Argentinie. Dat zullen jullie, als jullie daar zijn, wel beamen.
    Super om te zien dat jullie zoveel meemaken en vooral dat wisselende klimaat van ijskoud naar lekker warm! Wij zijn jaloers, maar gelukkig hebben wij over 1,5 week vakantie en mogen we de prachtige natuur en cultuur van Marokko gaan ontdekken!

Geniet nog van NZ en van elkaar, wij denken aan jullie!
    Dikke kus van ons.

• 20 Juni 2012 - 07:42

Dees:

Linnie!

Even je laatste 2 verhalen gelezen, liep achter...
    Heb je mijn kervingen in de bomen al gezien daar in NZ? ;)
    En dan ook nog Annie Kournakova verslagen op court 3 in Melbourne op je hikeschoenen...Goed bezig!!!
    Ik hoop je snel te zien wanneer je terug bent, want ik word al grijs en je zult me snel niet meer herkennen... :-s

Geniet ervan samen, maar dat zijn jullie zeker aan het doen zo te lezen...

Dikke kus,

Dees

• 20 Juni 2012 - 16:27

Fem:

Hoi Lin en Koen,
    Wat een geweldige foto's weer...!!! Prachtig NZ bij winter.
    Goed om te lezen dat jullie ook nog een beetje moeten afzien, anders wordt het ook zo eentonig !
    Zoals je al weet ligt oranje uit het toernooi en hebben we nu de olympische spelen om naar toe te leven. (hier gaan we 3 dagen naar toe)
    Vrijdag gaan we onze nieuwe auto op halen, VW passat, lekker burgerlijk .
    Nog veel plezier!
    Liefs Fem

• 21 Juni 2012 - 13:58

Jan:

Kijk de rollen zijn omgedraaid.
    Nu zitten jullie in de sneeuw en wij in de zo.... ow nee gewoon regen ;)

Ziet er weer goed uit allemaal!
    Wij genieten hier ook van het EK poultje ;) want verder viel er weinig te genieten.

We lezen de verhalen wel weer.

Gr.

• 22 Juni 2012 - 09:46

Carmen:

Hé! Leuk dat je ons een mailtje had gestuurd!
    Het ziet er allemaal weer super uit, je vertelt het erg leuk! Leef helemaal met jullie mee :)
    Groetjes Carmen

• 22 Juni 2012 - 10:58

Rene En Anne:

hey koen en linda toch lekker he die koude zomerdagen. kun je lekker tegen elkaar kruipen;p
    en die foto's tussen het ijs super. Lijkt wel een beetje op dat eekhoorntje uit ice age dat net
    niet bij zijn eikel kon. Hihi gr wij
    ps wat heeft die roofvogel nu te eten gekregen ;)

• 22 Juni 2012 - 12:15

Suus:

Prachtig!

• 25 Juni 2012 - 09:17

Tiny En MNaria:

We hebben met veel plezier weer jullie verhaal gelezen.
    Ook weer mooie foto's erbij.
    Gr vanuit Mariaheide.

• 25 Juni 2012 - 14:37

Jos & Leonie:

Hey Koen en Linda,
    Wat hebben jullie al veel verschillende dingen gezien en meegemaakt. Weer super leuk om te lezen en om jullie weer op de foto's te zien (dit keer goed ingepakt ;) )
    Ik hoop voor jullie dat het in Zuid-Amerika iets aangenamer is! Geniet er de komende tijd weer van samen.

Kus!

• 25 Juni 2012 - 22:30

Hannie:

In een woord ... Geweldig.
    Liefs hannie..