Noorder eiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Koen en Linda - WaarBenJij.nu Noorder eiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Koen en Linda - WaarBenJij.nu

Noorder eiland

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Koen en Linda

03 Juli 2012 | Nieuw Zeeland, Auckland

Na de oversteek met de ferry aangekomen op het noorder eiland in de hoofdstad Wellington. Hier zijn we naar Te Papa museum geweest, een museum met het mooiste materiaal wat ik ooit heb gezien waarbij alles verteld werd over: aardbevingen, tsunami’s, vulkanen, de aarde, de prehistorie maar waar ook enorm veel skeletten te zien waren van alles wat onder water leeft. We waren echt enorm onder de indruk. Na Wellington verder gereden naar Napier, een kunst decoratie stadje maar wij zijn duidelijk geen kenners van architectuur. ‘Kijk je ook een beetje rond want dit zijn de kunstgebouwen’ zei Koen. ‘Dit zijn geen kunst gebouwen dit is gewoon een winkelstraat hoor Koen’. ‘Oh oké nou dan kunnen we gaan, ik heb het gezien’. En zo reden we verder naar Lake Taupo, het grootste meer van NZ. Helaas was er niet veel te zien want het was saai regenweer en dan is zo’n zomerbestemming uitgestorven. De volgende dag was het onverwachts toch prachtig en hebben we de omgeving verkend. We zijn bij the craters of the moon geweest. Een uurtje later/verder aangekomen in Rotorua waar we door het Redwoods forest hebben gewandeld. Met prachtige grote Californische redwoods bomen van wel 60 mtr hoog. En een dag later op een eindelijk weer heldere dag naar thermal wonderland van Wai-o-tapu zijn geweest. In dit super mooie thermische gebied hebben we allerlei kraters, kokende modder en water poelen en stoom wolken hebben gezien. In totaal wel zo’n 25 bezichtigingen waarbij een aantal echt onvoorstelbaar giftige kleuren hadden, wat komt door de mineralen die het bevat. Maar dit mooie wonderland gold alleen voor het oog, niet voor de neus, het rook er naar rotte eieren en daar was mijn hondenneus niet van gediend.

Tijd om terug te rijden naar Taupo maar helaas weer teleurstellend weer en dus alleen een overnachting en weer verder. Na ruim een week tijd rekken, rondhangen in de camper en in de bibliotheek reden we nu echt naar de plek waar we al veel eerder wilde zijn. Tongariro, de plek waar je NZ’s beste dag wandeling kunt maken over vulkanen en tussen kraters heen. Maar vanwege de regen en het zicht was dit eerder niet mogelijk en ook nu waren de ‘goede’ vooruitzichten weer vooruit geschoven voor de zoveelste keer. Dus onszelf weer vermaakt en wat kleine wandelingen gemaakt. Nog een natte sneeuw wandeling gemaakt met uitzicht op een teleurstellende waterval maar goed sneeuw blijft leuk al waren we kletsnat omdat het smeltende sneeuw was. Na deze dag uiteindelijk de keuze gemaakt om de wandeling niet te lopen vanwege slecht zicht en slecht weer en dan praten we niet over een regenbuitje maar over windstoten van 110 km/h en sneeuw en ijspaden. Teleurgesteld en verveeld verder want we kampen beide met een enorme reisdip en nee we klagen niet en willen niet naar huis. Dagelijks zitten we hier in de regen en dan is het strand echt niet zo mooi als in de zomer en er is niet veel te doen. Contacten maken we weinig tot geen omdat het regent en dus iedereen binnen in zijn camper zit. Komt daarbij dat alle hoogtepunten van het noorder eiland gewoon echt zomerbestemmingen zijn.

Maar wat een geluk de weergoden hadden ons toch nog 2 lentedagen gegund en dus is het ons toch gelukt nog wat leuke dingen te doen. We zijn naar het vulkanische eiland Rangitoto geweest, NZ’s jongste vulkaan (600 jaar oud) die is ontstaan na een serie uitbarstingen uit de zee. Prachtige uitzichten op andere eilandjes en op Auckland. Verder zijn we naar de lava caves geweest en hebben we alles in totaal zo’n 5 uur gewandeld op het lavagesteente en ook een mooi uitzicht gehad op de krater. Op de 2de lentedag (zo voelt het zonnetje) zijn we naar de zwarte zandstranden van de westkust gereden waar we hebben genoten van het prachtige uitzicht en het heerlijke zonnetje.

Daarna was het tijd om de camper in te leveren in Auckland. Hier hebben we nu nog 2 dagen te besteden aan het kopen van een nieuwe camera. Onze oude (nieuwe eigenlijk) heeft stof in de lens en na veel gezeik met garantie en reisverzekering, niemand wil betalen, hebben wij uiteindelijk maar besloten dat het onze reis niet verder mocht belemmeren en dus gaan we een nieuwe kopen.

Al met al een fantastische reis gehad in een prachtig land maar na 30 dagen in de camper in de winter zijn we blij dat we weer op vrije voet zijn. Met Australië erbij hebben wij de afgelopen 9 weken in een camper geleefd waarbij we op 48 verschillende campings hebben geslapen, 9000 km hebben gereden en 123 uur onderweg zijn geweest met de camper. Dus wij kijken weer uit naar het niet hoeven koken, niet hoeven afwassen 3 x per dag (zo weinig bestek hadden we) en niet hoeven douchen in een koud hok buiten. Dat maakt deze reis ook zo leuk, de afwisseling en het opnieuw leren waarderen van de kleine dingen maar ook die wennen snel. Waar je de ene dag van baalt kan de volgende dag, als het er niet meer is een gemis worden.

Voor jullie allemaal een hele fijne zomervakantie. Wij kijken uit naar een nieuw avontuur in Zuid-Amerika waar we in Chili beginnen. Een nieuwe wereld, een nieuwe taal een andere mentaliteit.

Somos curiosos américa del Sur.

• 03 Juli 2012 - 11:15

Inge:

Hoi, Ik heb net jullie filmpjes bekeken. Grandioos!! Wat mooi!
    Blijf maar veel filmen, dan kunnen wij hier ook meegenieten.

Liefs, Inge

• 03 Juli 2012 - 11:35

Sjakie:

Haha hoe groot was je irritatiekwab bij de thermal wonderland? Blugh zou voor mij ook niets zijn! Wow nu op weg naar Zuid-Amerika! Dat staat bij mij op nummer 1 van m'n lijstje! Graag vanaf nu wat uitgebreidere verhalen en meer foto's '-)

Wat betreft dat zeldzame apensoort...T schijnt wel dat ie op meerdere plaatsen al gespot is (india, Vietnam, Cambodja, Thailand, Maleisië, China, Australië en hij schijnt op dit tijdstip van t jaar richting Zuid-Amerika te vertrekken... Wie weet komen jullie m nog tegen :-)

xx sjakie

• 03 Juli 2012 - 11:39

Vai:

Mooie foto's ook weer!! En goed plan een nieuwe camera, dat wil je gewoon vast blijven leggen allemaal!!

• 03 Juli 2012 - 13:54

Tollekes:

Koen en Linda, prachtige foto's ondanks een kapotte camera. Heel herkenbaar voor ons, al zijn wij er wel in de goede zomer (hun zomer) geweest.
    Nietemin blijft het natuurlijk een hele belevenis dus blijf er vooral van genieten.

groetjes Tollekes

• 03 Juli 2012 - 14:38

Ingrid En Gerard:

Hoi luitjes, ja jammer van het weer, net in het verkeerde jaargetijde, maar goed hier is het ook niet denderend, alleen nog net geen sneeuw. Maar op naar de warmte, ben benieuwd naar het volgende avontuur, groetjes en knuf van de "peetjes".

• 03 Juli 2012 - 17:57

Koos:

Ook maar weer eens een berichtje van mijn kant. Sorry dat ik erin achterblijf!!!

Nu ik het een en ander heb bij gelezen en de foto's heb bekeken weet ik ook weer waarom ik deze site niet zoveel bezoek. Wat ben ik stront jaloers!! Echt waanzinnig wat jullie allemaal meemaken en zien. Dus als jullie weer een dipje hebben, denk dan maar aan mij (en waarschijnlijk vele met mij); vijf dagen in de week werken, en als je dan thuis komt (of vrij hebt) en denkt iets leuks te gaan doen is het 16 graden of regen. Wat dat betreft hadden jullie ook geen beter jaar uit kunnen kiezen!

Geniet er nog super veel van, want voor je het weet is het voorbij. En net als Sjakie denk ik dat jullie het "best" for "last" hebben bewaard. Schrijf het allemaal goed op, zodat jullie ons goed kunnen adviseren.

Kus

• 03 Juli 2012 - 18:05

Toos En Hans __/)__:

Hoi Koen en Linda,
    Inderdaad jammer van het weer. Jullie hadden China en Aus/NZ moeten omwisselen. Maar desalniettemin toch weer een prachtig avontuur met mooie foto's. Vulkanen zijn altijd imponerend. Desolate landschappen. Sulpher springs. Ook de zwavelgeur komt ons bekend voor.
    Is de maanfoto van de nieuwe of de oude camera. Het is geweldig als je dit kunt: welk merk en type?
    Is het een aap in die boom? Ik dacht dat panters altijd zo luierden. Als ik dat walvishart zo zie, komt er schat ik meer dan 100 liter per slag. 500 slagen per uur dwz minstens 50.000 liter. Onvoorstelbaar!
    Mocht je je vervelen, dan kun je alvast beginnen met het screenen van de verslagen om ze te bundelen tot een boek. Maar we zijn er van overtuigd dat het in Z.Amerika totaal anders zal zijn. Van Mexico tot Patagonië een oneindige diversiteit (Patagonië moet je trouwens wel niet in onze zomer doen, maar in hun zomer!).
    Veel avontuur weer en we kijken uit naar het volgende verslag.

• 03 Juli 2012 - 19:10

Mama:

He moppie's......wij hebben alle vlekken mooi weg gekregen met dat programma van Mark......dus komt goed, maar een nieuwe camera is een goede oplossing en de investering waard.

de foto's zijn weer mooi...en de aap ook.. . ( hmm..waar heb ik die vaker gezien )

mijn album word werkelijk schitterend..!!
    Veel plezier in zuid Amerika !!

xx Mama...

• 03 Juli 2012 - 21:16

Dorsunt P-t:

Na de zonnige landen zijn jullie in N-Z in hartje winter beland .wel jammer als je het slecht treft.
    In gedachten zagen we de plaatsen waar jullie waren weer voor ons. Zijn jullie nu op weg in Chili?
    we raken 'n beetje de weg kwijt.Maar julie houden ons heel goed op de hoogte.We vinden dit heel lief.
    Lieve groet,
    P-T

• 04 Juli 2012 - 07:52

Patrick & Danielle:

Wat balen van het weer... Hoe tegenstrijdig ook dat je een sneeuwwandeling maakt en dat het weer later opknapt en dat het weer lekker lenteweer is. Maar laat het jullie niet kisten! Al is het begrijpelijk dat het met lekker weer een stuk mooier en fijner is. Maar dat maken jullie wel ;-)

Heel veel plezier Chili en de andere Zuid-Amerikaanse landen waar jullie naar toe gaan. We zien uit naar het moois dat jullie daar gaan zien en jullie belevenissen!

Liefs Patrick en Danielle.

• 04 Juli 2012 - 11:45

Jos En Leonie:

Misschien niet veel mooi weer gehad, maar wàt jullie hebben gezien is wel heel mooi en bijzonder. Fijn dat jullie een nieuw fototoestel hebben, dan kunnen wij ook weer meegenieten ;) En nu op naar het mooie weer!!

Kus Jos & Leonie

• 04 Juli 2012 - 19:11

Willy:

Inderdaad een apart soort aap op de foto, maar wel een knappe aap. Weer genoten van jullie verhaal en de mooie foto,s Gr Vorstenbosch

• 04 Juli 2012 - 20:10

Kristel & Teuntje:

Tja hier is het alweer "zomer" vakantie. Nu het weer nog, wat dat betreft zijn we nog n neetje in de lente blijven hangen, met uitzondering van een warme benauwde kleffe dag zoals we die hier in ons kikkerlandje kennen. Doet het een belletje rinkelen hahaha...

Ik ben zo benieuwd hoe zuid amerika juliie gaat bevallen.

Have fun!!!

x

• 05 Juli 2012 - 12:48

Lies, Chiel & Ingrid:

dag tante Aap en ome Koen,

hier alles goed, bijna VAKANTIE!!! en daar hebben we alle drie zin in.
    foto's zien er weer heel mooi uit.
    have fun in Zuid amerika

xx

• 05 Juli 2012 - 14:03

Fam. Adams:

Wat een mooi verslag weer en geweldige foto's!! Jammer van jullie camera maar niets aan te doen!!Veel plezier in Zuid-Amerika en genieten hoor!!! Groetjes vanuit Best.!! warm weer hier!!!

• 07 Juli 2012 - 10:51

Rob En Loes:

Hee Koen en Linda!

Na een gezellig gesprek op skype, zijn wij toch nog nieuwe dingen te weten gekomen over jullie prachtige reis..
    Het slechte weer zit er voor de komende tijd op, de warme zon van Zuid - Amerika heeft jullie inmiddels gevonden!
    Geniet van het prachtige, gewelduige Zuid- Amerika, geniet van Rob en Steffi, geniet van al deze nieuwe ervaringen en geniet van elkaar!

Heel veel plezier.

Beso,
    Loes en Rob.

• 08 Juli 2012 - 00:06

Koen En Linda:

Lieve allemaal,

Stop eens met het benoemen van het heerlijke weertje in Zuid Amerika, wij zitten nog steeds in de winter van Chili waar het vooral ´s nachts nog ijskoud is en ze nog steeds geen centrale verwarming hebben. Dus ook al klinkt het heel ´s zomers, dat is het niet snik snik.

Gr onszelf

• 09 Juli 2012 - 07:41

Matthijs :

Ha Koen en Linda,

Jammer van de regen in Nieuw Zeeland maar het blijft een fantastisch land! Lekker nu Zuid Amerika, wat hebben jullie al veel gezien zeg. Eens met Koos, ik ben ook stikjaloers. Voor ons is het in deze belabberde zomer aftellen voor de olympische spelen.
    Ben zeer benieuwd naar jullie verhalen uit zuidamerika, en vooral Patagonie (next on my list haha)

• 10 Juli 2012 - 12:59

Fem:

Hoi Koen en Linda,
    Ik heb geen medelijden met jullie hoor!! ; )
    Hier in Nederland hebben we het hele voorjaar slecht weer gehad en ook de zomer ziet er tot nu toe nat uit... : (
    Volgende week hebben wij gelukkig ook vakantie! Eindelijk de zon opzoeken met de sleurhut : )
    Alvast veel plezier in Z-Amerika!
    Liefs Fem

• 19 Juli 2012 - 23:31

Vincent En Elsje:

Beste Koen en Linda,

Nog bedankt voor de leuke avond in Santiago en het Nederlandse boek. Veel plezier in Chile.

Vincent en Elsje
    waarwijzijn.com